نئوفارم | NeoFarm
نئوفارم | NeoFarm
آموزش صادرات و واردات

آموزش صادرات و واردات

آموزش صادرات و واردات

 

واردات و صادرات از آن دست کارهایی است که باید حتما با طالاعات کامل وارد آن شد. هر کسی نمی‌تواند وارد این شغل شود و موفق باشد. اطلاعات علمی به روز در کنار اطلاعات از محصولات، قیمت‌ها، جامعه‌ی هدف، کشور مقصد و کشور مبدا، ارتباط با مشتری و … همه و همه اصولی است که باید حتما اطلاعات کافی در آن دلشته باشید تا بی‌گدار به آب نزنید. البته واردات و صادرات امروزه به صورت علمی در دانشگاه‌ها و مراکز دیگر تدریس می‌شود. نمی‌توان بی توجه به اصول و قواعد و بدون دیدن آموزش وارد آن شد‌.

البته قطعا سختی کار در  کنار سودی که عاید واردکننده یا صادر کننده می‌کند، می‌تواند از بین برود و گاه به شیرینی بیانجامد. اما اگر شما نیز می‌خواهید پا به این‌عرصه بگذارید بهتر است حتما آموزش لازم را ببینید و با متخصصان این حرفه مشورت کنید. حتی دورانی برای کارآموزی نیز خالی از لطف نیست. با این حال ما در اینجا به طور خلاصه‌وار اصول و شرایط و ضوابطی را برایتان شرح می‌دهیم. امیدواریم بتوانید تا انتهای مقاله به آنچه می‌خواهید برسید.

 

 

واردات و صادرات چیست؟

واردات شامل ورود کالا یا خدمات، از کشوری به کشور دیگر است. نقطه‌ی مقابل واردات، صادرات کالا است. واردات کالا باعث خروج ارز از کشور و صادرات باعث ورود ارز به کشور می‌شود.

واردات و صادرات، حکم ستون فقرات تجارت بین‌الملل را برای یک کشور دارند. این امر از آن جهت است که مبادله‌ی بین‌المللی کالا، بخش قابل توجهی از تجارت بین‌الملل را تحت پوشش قرار می‌دهد.

یکی از اصولی که باید مد نظر قرار داد، تعادل بین ارزش محصول و مقدار محصولی است که از کشور خارج می‌شود. این تعادل  تراز تجاری مثبت برای کشور صادرکننده را به همراه دارد. در غیر این‌صورت تراز تجاری منفی بوده و عامل رکود اقتصادی کشور خواهد بود.

 

>>> استانداردهای صادرات محصولات کشاورزی <<<

 

انواع صادرات و واردات

در صادرات و واردات، دو دسته اساسی وجود دارد که در زیر به آن‌ها اشاره خواهیم نمود:

  1. کالاهای صنعتی و مصرفی: این دسته شامل ماشین‌آلات، کارخانه‌ها، مواد تولیدی و سایر مواردی این چنینی می‌شود. این موارد توسط صنایع سنگین یا دیگر صنایع، تولید و به کشور دیگر ارسال می‌شود. صنایع مصرفی نیز شامل مواردی مانند لباس یاغذا یا هر نوع مواردی می‌شود که می‌تواند نیازهای فرد را برآورده نماید.
  2. کالاها و خدمات میانی: کالاها یا خدمات میانی شامل کالاهای نیمه تمامی است که برای تهیه‌ی کالاهای نهایی خریده می‌شود. هر کارخانه یا شرکتی می‌تواند این کالاهای واسطه‌ای را تولید و خود استفاده کند؛ تولید کرده و سپس بفروشد؛ خریداری و برای تولید کالای جدید از آن استفاده کند.

 

هدف اصلی صادرات و واردات کالا چیست؟

هدف از واردات برخی کالاها، تامین بازار داخلی با قیمتی مناسب‌تر است. کالاهای وارد شده اغلب نسبت به کالاهای تولید داخلی و رقیب، قیمت مناسب‌تری دارند. از طرفی دیگر واردات کالا می‌تواند با هدف ترغیب تولیدکنندگان داخلی به تولید محصول مشابه وارد شده باشد.

هر دوی این موارد باعث می‌شود که یا قیمت داخلی کاهش یافته یا در داخل محصول تولید شود که نتیجه‌ی هردو رشد اقتصاد داخلی است.

 

انواع صادرکننده و وارد کننده

صادرکنندگان و واردکنندگان بر اساس نیازی که دارند به سه دسته عمده‌ی تقسیم‌بندی می‌شوند.

  • گروهی که به دنبال هر کالایی در سراسر جهان برای صادرات و واردات هستند.
  • در پی استفاده از منابع خارجی برای تامین بازار با ارزان‌ترین قیمت هستند.
  • از منابع خارجی تنها به عنوان بخشی از زنجیره تامین جهانی نگاه می‌کنند.

در این میان یک فاکتور بسیار مهم وجود دارد: صادرات مستقیم

 

صادرات مستقیم چیست؟

واردات مستقیم، ارتباط مستقیم میان دو طرف است. یک طرف خرده فروش محصول و سمت دیگر تولیدکننده‌ی خارجی قرار دارند. در این نوع واردات فرد صادر کننده خود تولید کننده است و هیچ شخص ثالثی میان این دو وجود ندارد. وارد کننده محصول را مستقیما از شخص تولید کننده خریداری می‌کند.

نقطه‌ی مقابل صادرات مستقیم؛ صادرات غیر مستقیم است که وسطه‌ای محصول را از تولید کننده خریداری می‌کند و با افزایش قیمت به کشور مقصد می‌فروشد. این میان بیشترین ضرر نصیب فرد تولیدکننده می‌شود.

 

مزایای واردات و صادرات چیست؟

 

واردات

اگر تصمیم دارید تا حاشیه‌ی سودی که به دست می‌آورید بسیار بالا باشد، واردات کالا یا مواد اولیه یکی از راه‌هایی است که می‌تواند به شما در این راه کمک کند. وارد کردن‌ منابع از کشورهای دیگر می‌تواند مزایایی را به همراه داشته باشد. قیمت پایین و کالاهای با کیفیت بالاتر یکی از مزایای این امر محسوب می‌شود. اما نمی‌توان از مزایایی که به واسطه‌ی توافق نامه‌‌های بین‌المللی نصیب وارد کننده می‌شود چشم‌پوشی کرد.

واردات باعث می‌شود تا با ورود کردن به بازارهای بزرگ‌تر در خارج از کشور، صنایع کوچک محلی رونق بیشتری پیدا کنند و ارزش بازار آن‌ها را افزایش دهد.

 

صادرات

یکی از راه‌های رسیدن به اهداف تجاری، صادرات است. یکی از ویژگی‌های صادرات این است که به صادرکننده کمک می‌کند تا به تامین نیاز در خارج از کشور بپردازد. از طرفی سود مشاغل بزرگ و متوسط را نیز افزایش می‌دهد.

حال اگر با کلیات صادرات و واردات آشنا شده‌اید زمان آن رسیده است که گام‌هایی را برای ورود به این عرصه بردارید.

  • انتخاب نام تجاری و ایجاد یک بلاگ: قطعا نمی‌توانید بی نام و نشان وبدون یک وبلاگ یا سایت، کار خود را آغاز کنید‌. این سایت می‌تواند به شما کمک کند تا خود  را به جهانیان معرفی کنید. هدف شما از ایجاد یک سایت، ایجاد ارتباط با مشتریان و فروش محصولات به صورت آنلاین برای کسب سود بیشتر است.

بهتر است با یک وکیل، بانکدار یا حسابداری که به امور بین‌الملل آشنایی دارد مشورت کنید تا مشکلی برایتان به وجود نیاید. درصورت بروز مشکل نیز بتوانید برای حل آن اقدام کنید. گام بعدی این است که سایت خود را به دست کسانی بسپارید که تجربه‌ی کافی در زمینه طراحی و بروز رسانی سایت و دامنه‌ی شما دارند.

  • انتخاب کالا : اکنون زمان آن رسیده است که کالایی را انتخاب کنید. برای این منظور باید دو ویژگی را مد نظر قرار دهید. این کالا یا باید کالای محبوب خودتان باشد. یا کالایی باشد که می‌دانید می‌توانید آن را بفروشید. به این بیاندیشید که کالای مورد نظر را اگر در جای دیگری از جهان ببینید می‌خرید؟ پاسخ شما می‌تواند راهنمایتان باشد.
  • بازار مناسب را پیدا کنید: حال که کالای مورد نظر خود را یافته‌اید وقت آن رسیده است که جامعه‌ی هدف خود را بیابید. باید بدانید این‌محصول را به چه کسانی و در کجا می‌خواهید بفروشید. برای این منظور می‌توانید از بانک جهانی و گلوبال ادج استفاده کنید تا بتوانید بازار هدف خود را بیابید.

از راه‌های دیگر این است که با مقامات محلی مشورت کنید. قطعا آن‌ها می‌دانند کالای شما چه میزان می‌تواند فروش و سود داشته باشد. می‌توانید آمار این موارد را از آن‌ها پرس و جو کنید‌ به این ترتیب به خوبی می‌توانید دریابید که کدام محصول در کدام بازار بیشترین فروش را دارا است.

  • منبع تامین کننده: زمانی که قرار است کالایی را صادر یا وارد کنید سعی کنید همه‌ی نکات و زوایای آن را بیاموزید و به همه‌‌ی جنبه‌های آن‌ آگاه باشید. چنانچه شما این‌ کالا را تولید می‌کردید برای بهبودش چه کاری انجام می‌دادید؟ سعی کنید تولیدکننده‌ای را بیابیوپد، سپس به کمک او محصولات را کمی بهبود بخشید. تولیدکننده‌هایی که محصولاتشان بی عیب و نقص است با هر صادرکننده‌ای همکاری نمی‌کنند.
  • تعیین قیمت: کسب و کار واردات و صادرات بر محور دو عنصر مهم می‌چرخد: حجم محصول و کمیسیونی که شما دریافت می‌کنید. باید قیمت نهایی را به نحوی قرار دهید که مجموع هزینه و پورسانت شما از قیمت مورد نیاز مشتری بیشتر نباشد. وارد یا صادر کننده حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از قیمت نهایی را دریافت می‌کنند.
  • مشتری یابی: سعی کنید مشتری نهایی خود را بیابید. اگر سایت شما سئو شده باشد، مشتریان شما، شما را خواهند یافت.‌اما شما هم باید تلاش کنید تا بازاریابی مناسبی را انجام دهید.
  • حمل و نقل: اکنون که مشتری خود را نیز یافته‌اید وقت آن رسیده است که به فکر رساندن محصول به دست مشتری باشید. با حمل و نقل هوایی یا زمینی که مناسب کارتان باشد قرار داد ببندید و سعی کنید مطمئن شوید که کالا با دقت و سلامت به دست مشتری شما خواهد رسید.
  • خدمات عالی: سعی کنید خدماتی را که به مشتریان خود ارائه می‌دهید حتی پس از رساندن به دست‌ مشتری نیز ادامه داشته باشد. پس از اینکه محصول به دست مشتری رسید ارتباطتان را قطع نکنید. همین حفظ روابط به شما کمک می‌کند تا مشتری شما، مشتری ثابت شما باشد که همیشه این‌محصول را از شما تهیه می‌نماید.

 

>>> چگونه مجوز صادرات کالا بگیریم ؟ <<<

 

کلام آخر

حال که تا حدودی و به طور کلی با صادرات و واردات و مراحل آن آشنا شدید، اگر هنوز مایل به این کار بودید، وقت آن رسیده است که کفش‌های آهنینی به پا کنید و با کمک متخصصان این حوزه، وارد عمل شوید.‌

ارتباط برقرار کنید. اطلاعاتتان را افزایش دهید. کالای مورد نظرتان را برگزینید. سعی کنید از این شاخه به آن شاخه نپرید.

هر کالایی که انتخاب کردید بهترین ویژگی‌ها و شرایط آن را دریابید و سعی کنید بهترین تولید کننده‌ای را بیابید که بتوانید با هم برای مدتی همکاری کنید.

می‌توانید با یافتن‌ مشتری خود کارتان را توسعه دهید وسود بیشتری نصیب خود کنید. فقط فراموش نکنید که مسیری سخت در‌پیش رو دارید. همیشه از بودن یک وکیل زبردست در کنار خود مطمئن شوید.

 

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنما
close slider