تبلیغات در نئوفارم
آموزش صادرات و واردات

بازاریابی صادرات چیست ؟

5 نکته مهم در بازاریابی صادرات

بازاریابی صادرات چیست؟

 

با استفاده از علم بازاریابی صادرات این فرصت را خواهید داشت تا محصولات و کالاهای خود در سراسر دنیا به فروش برسانید. در گذشته‎ایی نه چندان دور، شاید تنها مشاغل بزرگ به جهانی شدن فکر می‎کردند. اما حالا با کمک تکنولوژی  این فرصت در اختیار مشاغل کوچک نیز قرار داده شده است. اما برای موفقیت در بازارهای جهانی باید بدانید محصول یا کالای خود را با چه کیفیتی، چگونه و به کدام کشور ارائه دهید. در غیر این صورت جایی برای شما در تجارت بین‎الملل وجود نخواهد داشت.

برای این منظور لازم است به علم بازاریابی صادرات تسلط داشته باشید. اگر فکر می‎کنید محصول یا کالا شما ارزش جهانی شدن را دارد، در ابتدا باید مخاطب و بازار هدف آن را تعیین کنید. چنانچه با این علم آشنایی ندارید، بهتر است با افراد و مراکزی که در این زمینه فعالیت دارند، همکاری داشته باشید. به این ترتیب به صورت هدفمند محصول یا خدمات خود را به دنیا عرضه خواهید کرد.  در غیر این صورت بعید است در این مسیر طولانی و پر فراز و نشیب موفق عمل کنید.

بهترین شرکتهای صادرات و واردات کالا

 

بازاریابی صادراتی یعنی چی؟

 

به زبان ساده می‎توان گفت بازاریابی صادراتی تکنیکی است که با استفاده از آن مشاغل بزرگ و کوچک، محصولات یا خدمات خود را به یک کشور خارجی می‎فروشند. فرض کنید محصول، کالا یا خدمتی را ارائه می‎دهید که پتانسیل جهانی شدن را دارد. اولین پرسش شما این خواهد بود که چگونه باید وارد بازار هدف شد؟ علم بازاریابی صادرات به شما راه‎های نفوذ به این بازارها را نشان خواهد داد. با استفاده از آن به خوبی می‎توانید اطلاعات کاملی راجع به مخاطبان، وضعیت بازار، چگونگی توزیع کالا، قیمت‎گذاری، ریسک‎ها، موانع و امکانات به دست آورید.

در ظاهر اینطور به نظر می‎رسد که کسب این اطلاعات کار چندان سختی نباشد. اما باید بدانید ارتباط با تجارت بین‎الملل قوانین و مهارت‎های خاص خود را می‎طلبد. برای مثال برای قیمت‎گذاری باید به فاکتورهایی مانند هزینه حمل و نقل، هزینه ترخیص کالا از گمرک، بیمه و …  توجه کنید. باید با قوانین پرداخت در تجارت بین‎الملل آشنا باشید و به خوبی از آنها بهره ببرید در غیر این صورت احتمال متضرر شدن وجود دارد.

 

اصول موفقیت در بازاریابی صادراتی

شناخت بازار هدف در بازاریابی صادرات

شناخت بازار هدف

در مرحله اول از بازاریابی صادرات، لازم است بازار هدف را شناسایی کنید. برای موفقیت در تجارت بین‎الملل باید اطلاعات دقیق و کاملی از کشور مقصد داشته باشید. تصور نکنید چون تجارت با یک کشور خارجی را شروع کرده‎اید، فعالیت‎های شما محدود به اقتصاد خواهد شد. روابط سیاسی بین دو کشور در روابط اقتصادی آنها تاثیر بسزایی دارد. بنابراین حتما به رابطه اقتصادی و سیاسی کشور مورد نظر توجه کرده و حتی سعی کنید در این زمینه پیش‎بینی نیز داشته باشید.

 

برای بازاریابی صادرات استراتژی داشته باشید.

در مرحله بعد لازم است برای بازاریابی صادرات استراتژی داشته باشد. شاید بپرسید تدوین این استراتژی بر چه اساسی انجام خواهد شد؟ پاسخ چندان پیچیده نیست. نیاز بازار هدف، به شما کمک می‎کند تا استراتژی بازاریابی صادراتی را تدوین نمایید. برای این منظور لازم است تحقیقات جامع و کاملی راجع به بازار بین‎المللی و شرکت‎ها داشته باشید.  منظور از استراتژی همان برنامه‎ایی است که به تعیین اهداف بلند مدت کمک کرده و راهکارهایی را برای رسیدن به آن در اختیار شما قرار خواهد داد.

برای مثال از طریق آن به خوبی می‎توانید جایگاه خود را در بازار هدف بررسی نمایید. آنچه مسلم است شما  در زمینه کاری خود، رقیب دارید. همه آنها در پی آن هستند تا جایگاه بالا و برتری نسبت به  همکاران خود  در بازار هدف داشته باشند. چگونه می‎خواهید فعالیت آنها  را رصد کرده و در عین حال از جایگاه خود در بازار هدف دفاع کنید؟ مطمئن باشید شرکت‎هایی در این زمینه موفق هستند که استراتژی‎های کاربردی برای فعالیت خود تدوین کرده‎اند. استراتژی بازاریابی صادراتی می‎تواند شامل موارد زیر باشد:

  • چگونگی ورود به بازار
  • استراتژی جایگاه‎یابی در بازار
  • چگونگی قیمت گذاری
  • استراتژی برندینگ
  • استراتژی تامین
  • استراتژی‌ تبلیغات
  • چگونگی ارائه خدمات، محصولات و کالاها

ابزارهای بازاریابی در بازاریابی صادرات

برای بازاریابی صادرات ابزارهای ارتباطی بازاریابی را آماده کنید.

وقتی صحبت از ارتباط می‎شود، یعنی پیامی وجود دارد. این پیام از سوی یک منبع برای رسیدن به مقصدی خاص فرستاده می‎شود. زمانی می‎توان گفت پیام به درستی به مقصد رسیده است که کمترین میزان خطا در آن وجود داشته باشد و در عین حال در زمان و مکان مناسب به مخاطب برسد. هدف از ارائه پیام دستیابی به موارد زیر است:

  • آگاه‎سازی مخاطب یا همان مشتری
  • قانع کردن مشتری
  • تشویق مشتری به خرید

مشاغل کوچک و بزرگ برای رسیدن به این اهداف از ابزارهای ارتباطی مختلفی استفاده خواهند کرد که از آن جمله می‎توان به بروشور، کاتالوگ محصول و نامه فروش اشاره کرد. نامه فروش بیشتر برای کالاهایی در نظر گرفته می‎شود که از ارزش و قیمت بیشتری برخوردار هستند. در حال حاضر نیز با استفاده از وب سایت و ابزارهایی نظیر آن اقدام به معرفی کالا، محصول یا خدمات می‎شود. در واقع شیوه‎های نوین ارتباطات باعث شده است تا تجارت بین‎الملل تنها در اختیار مشاغل بزرگ نباشد. اگر بتوانید به درستی از این ابزارها برای انتقال پیام خود بهره ببرید، به خوبی می‎توانید فعالیت تجاری کوچک خود را به مخاطبان خود در سراسر دنیا معرفی نمایید.

 

ترویج در بازاریابی صادراتی

قدرت تبلیغات و ترویج در بازاریابی صادراتی را دست کم نگیرید. در حال حاضر شیوه‎های مختلفی برای ترویج کالا یا خدمات تجاری وجود دارد که از  مقرون‎به‎صرفه‎ترین آنها می‎توان به اینترنت اشاره کرد. در تبلیغات به دو هدف مهم فکر کنید:

  • آگاه‎سازی مشتریان نسبت به خدمات و محصولات
  • آگاه‎سازی مشتریان از ماهیت شرکت

در هر تبلیغی باید به طور واضح و جذاب بگویید، برتری شما نسبت به رقیبان چیست  و به چه دلیل مخاطب باید شما را انتخاب نماید؟

برای این منظور می‎توانید از روش‎هایی مانند کوپن‎های تخفیف نیز بهره ببرید. شاید هیچ چیزی مانند تخفیف گرفتن نتواند مخاطب را به مشتری تبدیل نماید.

 

دریافت درخواست خرید

در بازاریابی صادرات همیشه جایی برای تامین نیازهای مشتریان بالقوه داشته در نظر بگیرید. برای این منظور لازم است اطلاعات دقیقی راجع خریدهای قبلی آنها داشته باشید. به این ترتیب درمی‎یابید که آیا توانایی برطرف کردن نیازهای آنها را دارید یا خیر؟ پس از آن می‎توانید برای ایجاد درخواست خرید با آنها ارتباط برقرار کنید.

 

 

تبلیغات در نئوفارم

نئوفارم

هدف نئوفارم افزایش دانش کشاورزان و دامداران در حوزه های خود و همچنین صادرکنندگان ، بازرگانان و ... می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا