نئوفارم | NeoFarm

خواص و فواید بادام

بادام

۱۲ آذر ۱۳۹۹ 194 بازدید
نئوفارم | NeoFarm
فواید و خواص بادام

خواص و فواید بادام

آشنایی کامل با خواص و فواید بادام

خواص و فواید بادام : اگر کسی به شما بگوید خوردنی ای وجود دارد که جزو مواد غذایی چرب به حساب می‌آید اما مصرف آن شما را چاق نمی‌کند، فشار خون و قند خون‌تان را بالا نمی‌برد و باعث افزایش خطر سکته قلبی نمی‌شود احتمالا کمی تعجب می‌کنید، لیکن حرفش را می‌پذیرد.

 

خواص بادام

 

اما اگر همان شخص، به شما بگوید که نه تنها آن ماده‌ی غذایی چرب چنین مضراتی ندارد، بلکه باعث کاهش وزن و احتمال سکته قلبی می‌شود، از همه ی اینها مهم‌تر سرشار از مواد مغذی است، احتمالا با جمله‌ی “برو خودتو سرکار بذار!” به او می‌فهمانید که نظر شما بر این است که چنین چیزی امکان ندارد.

اما چنین خوراکی وجود دارد؛ بادام! بادام جزو مواد غدایی پرچربی به حساب می‌آید که نه تنها مضر نیست، بلکه خواص قابل ذکر بسیاری دارد. با ما همراه باشید تا به معرفی خواص و فواید بادام بپردازیم.

 

خواص و فواید بادام؛ میوه ای که در خانواده آجیل ها عضویت دارد

    بادام یک میوه است. میوه ای که اگر در اوایل فصل به ثمر نشستن درخت چیده شود تبدیل به چغاله بادام خواهد شد و اگر در اواخر فصل برداشت شود، پوسته ای نازک و خشک دارد که زیر آن یک پوسته ی کلفت و چوبین قرار دارد. و با گذر از این هفت خان رستم، به مغز بادام می‌رسید، مغز مغذی و پر از خاصیت! در این بخش می‌خواهیم راج به خود درخت بادام، نحوه کاشت، و مواردی از این دست صحبت کنیم تا بیشتر با آن آشنا شده و بعد به سراغ مغز پرخاصیت آن برویم.

 

خواص و فواید بادام

 

گفته شده که درخت بادام بومی ایران است. اولین بار ایرانیان در کوهستان اقدام به کاشت آن کرده و از میوه های آن استفاده نموده اند. درخت بادام انواع مختلفی دارد که طول آنها بین 1تا 8 متر متغیر است. احتمالا از شنیدن این حرف تعجب خواهید کرد اما بیشترین میزان تولید بادام دنیا در آمریکا است. این کشور با سهم بیش از 45 درصدی از تولید بادام، سردمدار تولید کنندگان جهانی بادام است. ایران با حدود بیست درصد، رتبه ی سوم تولیدکنندگان بادام را دراختیار دارد.

 

کاشت و نگهداری از بادام

  فواید بادام بادام را می‌توان به صورت بذری و یا نهال کشت کرد. در مورد شرایط آب و هوایی دلخواه این درخت باید گفت که سرد و کوهستانی؛ اما نه بیش از اندازه سرد. درخت بادام از آن دسته از درخت هاست که تاب سرمایی متوسط و بالایی برای فصل خواب زمین و زمستان دارد اما با شروع بهار و در اواخر فروردین، بادام شروع به شکوفه زدن می‌کند که رگبار ها و سرمای ناگهانی اردیبهشت می‌تواند باعث از بین رفتن محصول شود.

فضای موردنیاز برای رشد درخت وابسته به نوع و زیررسته بادام متفاوت است اما باغداران قدیمی همواره درختان بادام را در معیت درختان گردو، و با فواصل 5 متر از یکدیگر می‌کارند. پس از کاشت بادام، درخت جوان نیاز به یک هرس اولیه دارد.

 

آبیاری درخت بادام با توجه به اقلیمی که در آن کشت می‌شود متفاوت است. اگر باران های تابستانه درخت را سیرآب کنند باید آن را به صورت دیم کشت کرد، اما اگر باران تابستانه نتواند از عهده این‌ کار بربیاید، بهتر است باغدار اقدام به آبیاری آن به روش غرق‌آبی یا قطره ای نماید. روش آبیاری قطره ای هزینه ای بیشتر می‌خواهد اما کارآمدی بیشتری نیز دارد.

فصل برداشت درخت بادام هم متناسب با خواسته ی شما از میوه ی آن، اقلیم کشت و نوع آن است. اما عموما، اگر چغاله بخواهید اردیبهشت و برای برداشت مغز شهریور بهترین زمان ممکن است.

حال که صحبت از برداشت مغز بادام به میان آمد، بهتر است نگاهی به مواد مغذی موجود در آن نیز بیاندازیم.

 

مواد مغذی موجود در مغز بادام

   برای اینکه ببنیم یک عدد مغز بادام از چه مواد معدنی و مغذی تشکیل شده، باید با یک لیست بلند بالا مواجه شویم که نه تنها بعضی های‌شان اسم های عجیب و غریبی دارند، بلکه در عین حال برای بدن انسان مفید هستند.

در یک دانه ی بادام: کربوهیدرات‌ها، نشاسته، قندها، فیبر، چربی، چربی اشباع، چربی تک‌اشباع‌نشده، چربی چنداشباع‌نشده، پروتئین، تریپتوفان، ترونین، ایزولئوسین، لئوسین، لیسین، متیونین، سیستین، پنیلالانین، تیروزین، والین، آرژینین، هیستیدین، آلانین، اسپارتیک اسید، گلوتامیک اسید، گلیسین، پرولین، سرین، آب، ویتامین آ، بتاکاروتن، لوتئین و زآکسانتین، ویتامین ب۱ (تیامین)، ویتامین ب۲ (ریبوفلاوین)، ویتامین ب۳ (نیاسین)، پانتوتنیک اسید (ویتامین ب۵)، ویتامین ب۶، اسید فولیک (ویتامین ب۹)، ویتامین E، کلسیم، آهن، منیزیم، منگنز، فسفر، پتاسیم، سدیم، روی وجود دارد.

بعضی از این اسامی برای گوش‌ های ما ناآشنا، اما برای بدن‌مان نیاز است!

 

 

خواص و فواید بادام؛ مغزی کوچک با توانایی هایی بزرگ

بادام حال که آشنایی کلی با بادام و مغز آن پیدا کردیم، وقت بررسی فوایدش رسیده. مهم ترین فایده های مغز بادام عبارت است از:

  • کاهش وزن: بهترین مواد غذایی برای کاهش وزن آنهایی هستند که بتوانند متابولیسم بدن را بالا ببرند، خودشان کالری کمی داشته باشند و از طرفی سیر کننده هم باشند. همه ی این موارد در بادام یافت می‌شود. بادام با چربی و کربوهیدراتی که دارد متابولیسم بدن را بالا می‌برد، اما کالری کمی دارد. اتفاقا بواسطه ی همان چربی، سیر کننده هم هست. پس بادام بخورید تا لاغر شوید.
  • مناسب برای پوست و مو: اکثر جوانان دهه ی 60، با روغن بادام تلخ آشنایی دارند. روغنی که بوی جالبی داشت و در آن زمان جزو لایف استایل لاکچری ها بود. از قدیم می‌گویند، قدیمی ها چیزهایی می‌دانند که ما نمی‌دانیم! جوانان دهه 60 چیزهایی می‌دانستند که از روغن بادام استفاده می‌کردند. شما با ترکیب پودر مغز بادام با موادی همچو شیر، عسل و… می‌توانید ماسک هایی برای تقویت ریشه مو، تقویت پوست، خلاصی از دست جوش و آکنه و… مهیا کنید. ماسک ها و ترکیباتی که از بادام استفاده می‌کنند، می‌توانند برای پوست و مو بسیار مفید باشند.
  • کاهش و کنترل فشار خون: عامل اصلی این خاصیت وجود چربی های اشباع نشده و منیزیم در بادام است. بدانید که مصرف به اندازه ی روغن بادام و مغز آن باعث کنترل فشار خون خواهد شد.
  • سلامت قلب: وجود همان چربی های اشباع نشده در بادام، که باعث کاهش فشار خون می‌شوند، عامل سلامت قلب شما نیز خواهند شد.
  • کنترل و کاهش قند خون: منزیم ماده پرخاصیتی است. این ماده موجود در مغز بادام در کاهش قند خون نقش دارد و از ابتلا به دیابت پیشگیری می‌کند.
  • وجود مواد مغذی و انواع ویتامین ها: اگر بخواهیم به صورت جدا خاصیت هرکدام از مواد موجود در بادام را مورد بررسی قرار دهیم، باید رساله ای چندصد صفحه ای در باب این مساله بنویسیم. اما به طور خلاصه باید گفت، همان طور که در قسمت قبل خواندید، بادام سرشار از مواد مغذی است که هرکدام‌شان برای بدن مفیدند.
  • کمک به سیستم گوارش: اگرچه مصرف زیاد بادام به کسانی که دچار عارضه های سیستم گوارش هستند توصیه نمی‌شود، اما مصرف تعداد محدود آن به مرور زمان عاملی برای تقویت آن خواهد شد.

در آخرِ معرفی خواص، ذکر این نکته الزامی است که بدلیل سنگین بودن بادام بعنوان یک ماده غذایی، زنان باردار و کودکان نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنند.

 

بادام؛ مغزی که نباید از آن غافل شد

با معرفی خواص و فواید بادام، دیدیم که این آجیل چقدر مفید است. ذکر دوباره این کلام خالی از لطف نیست: فواید بالا فقط تعدادی معدودی از خاصیت های بادام است. اگر بخواهیم تاثیر بادام بر بدن را عمیقا مورد بررسی قرار دهیم، نیاز به رساله ای بلندبالا داریم. پس از اضافه گویی پرهیز، و با یک جمله این مطلب را به پایان می‌رسانیم: بادام؛ مغزی که نباید از آن غافل شد!

 

 

اشتراک گذاری
برچسب‌ها:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنما
close slider