صادرات به عراق

صادرات به عراق

مسیری سودآور به شرط شناختِ اصولی

 

صادرات به عراق : اولین چیزی که در مسیر صادرات اهمیت دارد، انتخاب بازارِ هدف با آگاهی کامل است. بازارهای موجود باید با دقت ارزیابی شوند؛ در مراحل اولیه ارزیابی، به سرعت بازارهای نامتناسب و غیرحرفه‌ای حذف می‌شوند، سپس بازار ایده‌آل را شناسایی می‌کنند و اقدامات جدی بعدی صورت می‌گیرد. به طور کلی آنچه که باعث تضمینِ موفقیت تجارت بین‌المللی می‌شود، بررسی آگاهانه موارد زیر است:

۱. شرایط محیط کلان کشورهای هدف باید به دقت بررسی شوند.

۲. ویژگی‌های بازار کشورهای هدف باید شناخته شده باشد.

۳. اصولِ رقابت در بازار موردنظر باید رعایت شود.

پس از شناخت بازار هدف، ارزیابی برنامه‌های ازپیش تعیین شده و اطمینان به آن‌ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به یاد داشته باشید که هرچقدر آزمون و خطاها پیش از اقدامات جدی‌تر صورت بگیرد، زمان، انرژی و هزینه بیشتری را صرفه جویی می‌کنید.

بازاریابی در بازارهای صادراتی حقیقتا چالش برانگیزتر از از بازاریابی‌های داخلی است. به دلیل تفاوت بسترِ مهیا شده برای صادرات در کشورهای دیگر که تفاوت های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و… را شامل می‌شوند، شرکت‌های خواهانِ صادرات باید تلاش و انرژی بیشتری در جهت موفقیت و سودآوری اعمال کنند.

معمولا در پروسه واردات، خریدار تاحدودی به بازار آشنایی دارد و آگاهیِ حاصل از تجربه سال‌ها تولید و تجارت در آن بازار، تکیه گاهِ اوست؛ اما در صادرات، صادرکننده با بازارهای متعددی رو به رو می‌شود که شناخت تمامی آنها به طور قطع امکان پذیر نیست.

 

یکی دیگر از فرایندهای چالش‌برانگیز در مسیر صادرکننده، اخذ مجوزهای مربوطه است. برای بعضی از کالاهای خاص، مجوزهای خاص‌تری هم نیاز است.برای مثال شناسنامه ‌فرش برای فرش‌های دست‌بافت و مجوز صادرات برخی از داروها ازجمله مجوزهایی هستند که حسب مورد باید برای کالاهای صادراتی در ایران اخذ گردند. بنابراین صادرکننده باید در زمینه‌های تخصصیِ کارِ خود، از مجوزهای مورد نیاز، آگاهی خوبی داشته باشد.

مورد بعدی تنظیم یک قرارداد شفاف و مورد اطمینان بین دو کشور است. در تمام تجارت‌های بین الملل، وجود قراردادی که به صورت واضح و بدون ابهام بیان شده باشد از جمله ضروریاتِ این مسیر است.

 

چرا کشور عراق انتخابِ خوبی برای صادرات است؟

کشور عراق، همسایه ایران و آسیب‌دیده از تحریم‌های دوران صدام است. همچنین به دلیل درگیری‌هایش با حملات چندسال اخیرِ داعش، در زمینه رشد صنعتی تجاری از کشورهای هم ترازِ خود گام‌ها عقب‌تر مانده است. بنابراین صادرات به عراق گزینه پرسودی برای صادرکنندگان ایرانی است. علاوه بر صادرات محصولات کشاورزی؛ سود صادرات به عراق در زمینه‌های صنعتی، سلامت و ارائه خدمات توریسم نیز خواهد بود. در حقیقت لازم است با آگاهی از میزان سرمایه و نیاز کشور هدف، کالای صادر شده را به درستی انتخاب کنید.

 

یکی از دلایلی که کشور عراق را جز بهترین کشورهای هدف برای صادرات کالاهای ایرانی می‌دانند، روابط حسنه ایران با کشور عراق است. در حال حاضر روابط سیاسی بین دو کشور به‌گونه ای‌ است که نشان می‌دهد بهترین فرصت برای بازرگانان و تجار ایرانی به وجود آمده است.

یکی دیگر از مسائل قابل توجه در صادرات، داشتن مرز مشترک با کشور هدف است. حالا اگر این مرز، زمینی هم باشد و اتصال بین دو کشور را از راه خشکی برقرار سازد، این مزیت چندبرابر می‌شود. از آن جا که کشور عراق دارای وسیع‌ترین مرز زمینی با ایران است، یکی از قابل اطمینان‌ترین گزینه‌ها برای صادرات محسوب می‌شود.

بازرگانان ایران و عراق با وجود فراز و نشیب‌های چندین ساله در روابط کشورهای‌شان، می‌توانند شرکای تجاریِ خوبی برای یکدیگر باشند.

در همین راستا جالب است بدانید که بیشترین میزان آمارِ صادرات ایران به کشور عراق صورت می‌گیرد که ناشی از سود نسبتا راضی‌کننده در مسیر صادرات به این کشور است.

 

بهترین کالاها برای صادرات به عراق

بهترین محصولاتِ صادراتی به عراق مواردی از قبیل محصولات کشاورزی، لوازم خانگی؛ کاشی‌ها؛ مصالح ساختمانی و مواردی از این قبیل هستند. البته ترکیب محصولات صادراتی بنا به دلایل مختلف از جمله اعمال برخی محدودیت‌ها می‌تواند متفاوت باشد. در نظر داشته باشید که برای صادرات به عراق با سرمایه کم بهتر است از طریق شرکت‌های واسطه‌ای صادراتی اقدام کنید. در غیر اینصورت بهترین کار صادرات مستقیم خواهد بود. هر چند حجم و میزان محصولات صادراتی شما نیز در این خصوص تاثیرگذار است.

 

چه مشکلاتی در مسیرِ صادرات به عراق سد راه شما هستند؟

بیشتر مشکلات صادرات به عراق از ناآشنایی بازرگانان ایرانی و سایر کشورها با بازار عراق صورت می‌گیرد، همچنین عدم آشنایی کافی با قوانین خلق‌الساعه بازرگانی در عراق؛ تفاوت‌های قوانین تجاری عراق و اقلیم کردستان از مشکلات رایج هستند. از آنجا که کشور عراق نظامی سیاسی فدرالی دارد و استان‌های این کشور اختیارات مختصِ خودشان را دارند، لازم است بدانید که یک قانون تجاری ممکن است در استانی خاص اجرا شده در صورتی‌که مورد پذیرش سایر استان‌ها نباشد یا با روشی متفاوت اجرا شود.

همچنین در بسیاری از موارد، حکومت محلی اقلیم کردستان با حکومت مرکزی عراق به دو روش متفاوت عمل می‌کنند.

 

نگاهی اجمالی به آمار صادرات ایران به عراق در سال‌های اخیر

بررسی پروسه صادرات ایران به عراق ا‌ز آغاز سال ۱۳۹۸ نشان می‌ده با وجود فراز و نشیب‌های بسیار، سود در تجارت به نفع ایران مثبت قلمداد می‌شود. در ادامه، با ورود به سال 1399 تراز تجاری ضعیف شده و این چالش در مواجهه با شرایط کرونا و پس از آن ادامه دارد. اما به گزارش تجارت‌نیوز، بر اساس آمارهایی که از وضعیت تجاری کشور در دو ماه نخست سال ۱۴۰۰ منتشر شده و بهبود محدودیت های دوران کرونا، مشخص شده است که سود این مسیر نسبت به زمان مشابه در سال قبل، روندی صعودی داشته است.

 

در حالی که میزان صادرات ایران به کشورهایی مانند چین افزایش داشته، صادرات به عراق به عنوان دومین مقصد عمده صادراتی محصولات ایرانی ۱۳ درصد کاهش یافته که جای پرسش دارد.

علی شریعتی، صادرکننده فعال در بازار عراق در رابطه با کاهش روند صادرات در دو ماهه آغازین سال 1400 پاسخ برخی از پرسش‌هارا ارائه کرده است:” در دو ماهه ابتدایی امسال ما در عراق با دو موضوع مهم مواجه بودیم. از سویی فرا رسیدن ماه مبارک رمضان در عراق اهمیت فراوانی دارد و به جز در موارد ضرور، عملا اقتصاد ایران در ماه مبارک در بسیاری از بخش‌ها با حداقل ظرفیت کار می‌کند و همین موضوع تقاضا برای کالا و محصولات جدید را کاهش می‌دهد.”

 

طبق دیگر گفته های شریعتی، تعداد مرزهای مشترک ایران و عراق که مسدود قلمداد می‌شدند، نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته است، البته با در نظر گرفتن این نکته که در هر دو کشور، مخصوصا عراق، محدودیت‌های کرونایی بر مدیریت صادرات تاثیرگذار است باید بدانیم که این موضوع نیز بر کاهش تقاضا برای محصولات صادراتی نقش بسزایی دارد. به گفته عضو اتاق بازرگانی ایران، امید است که با کمتر شدن محدودیت‌های کرونایی، کاهش آمار صادراتی ایران به عراق جبران شده و رشد این دو کشور در پناهِ علم صادرات و نزدیکیِ فرهنگیِ دیرینه، میسر خواهد شد.

 

مطالب مرتبط

فهرست