صادرات خرما به امارات

صفر تا صد صادرات خرما به امارات

 

صادرات خرما به امارات : صادرات بخش مهمی از اقتصاد هر کشوری را تشکیل می‌دهد، راه پرسودی برای درآمدزایی که براساس تولید هرکشور و نیاز کشور مقصد تعریف می‌شود، سعی شده در این متن به بررسی صادرات خرما به مقصد کشور امارات پرداخته شود.

 

برای صادرات یک محصول دو امر باید وجود داشته باشد:

  • مرغوبیت کالا و توان کشور مقصد برای صادرکردن محصول
  • وجود بازار متقاضی کالا در کشور مقصد

این دوامر که به صورت خلاصه بیان شد، خود دنیای گسترده‌ای دارد، که در زمان بررسی شرایط صادرات باید با ریزجزییات مورد کنکاش قرار گیرد.

این مساله در مورد صادرات خرما به امارات به این صورت بیان می‌شود:

  • آیا محصول خرمای ایران به اندازه‌ی کافی مرغوب است و در سطح جهانی از نظر کیفیت حرفی برای گفتن دارد؟
  • آیا بازار کشور امارات برای صادرکردن خرما مکان خوبی است؟

درادامه سعی می‌شود به این دوسوال اساسی پاسخ داده شود.

اگر نیاز به خرید خرمای عمده دارید به این صفحه مراجعه کنید >>> لیست فروشندگان خرما

 

بازدهی صادرات خرما به امارات

یکی از مهم‌ترین مباحث در بحث صادرات بازدهی برای کشور صادرکننده است. درواقع این عنصر باعث می‌شود که دلیلی برای شروع و گسترش و ادامه‌ی این تجارت ایجاد شود. تاریخچه‌ی صادرات به کشور امارات نشان می‌دهد که تجارات و صادرات محصولات کشاورزی به این کشور در صورت رعایت اصول همیشه پرسود بوده و گزینه‌ی خوبی محسوب می‌شود. درواقع امارات در زمینه صنعت و کشاورزی قدرت کافی را ندارد، به همین سبب بازار خوبی برای محصولی مثل خرما باتوجه به کمبود آن و تقاضای موجود است.

درکنار احتیاج بازار کشور امارات، یکی دیگر از مباحثی که در تجارت محصولاتی مثل خرما وجود دارد، صادرات آن به کشورهای دیگر است. درواقع این کشور بعد از خرید محصولات کشاورزی ایران اقدام به صادرات آن به کشورهای متقاضی دیگر هم می‌کند و به همین سبب تماسل به تجارت آن افزایش می‌یابد.

که البته درعین سوددهی برای بازار ایران بازهم ضررهای تجاری خواهد داشت، به صورتی که اکثر خرمای صادرشده به صورت فله‌ای است و در امارات پس از بسته‌بندی با نام این کشور و با قیمتی افزایش یافته صادر می‌گردد( حدود 90 درصد خرمای ایران به صورت فله‌ای صادر می‌شود).

 

میزان سود حاصل از صادرات خرما در ایران

خرمای تولیدی درایران از مرغوبیت خوبی برخوردار است و خاک برخی از مناطق ایران برای پرورش این محصول بسیار مناسب است و از گذشته تا به امروز تجارت بسیاری از مردم برپایه‌ی تولید این محصول بوده است. به همین سبب درحال حاضر این محصول جزو پنج محصول صادراتی ایران محسوب می‌شود.(صادرات خرما به امارات ) خرما برطبق آمار به پنجاه و دوکشور صادر می‌شود که امارات یکی از مهم‌ترین کشورها به حساب می‌آید.

 

بهترین خرمای ایران

درپاراگراف بالا درباره‌ی کیفیت خرمای ایران و جایگاه آن درمیان سایر محصولات کشاورزی اشاره شد. برای دادن یک پاسخ جامع و خلاصه به سوالی که در ابتدای متن مطرح گردید، باید گفت که خرمای ایران از نظر مرغوب بودن در سطح جهانی حرفی برای گفتن دارد ( صادرات خرما به امارات ) و طرفداران زیادی هم برای خرید آن وجود دارد، به همین سبب گزینه‌ی خوبی برای صادرات خواهدبود. اما دسته بندی‌های مختلفی برای این محصول وجود دارد که می‌توان به صورت کلی خرمای صادراتی ایران را در شش دسته‌ی زیر معرفی کرد:

  • خرمای استعمران
  • خرمای شاهانی
  • خرمای بکاب
  • خرمای زاهدی
  • خرمای پیاورم
  • خرمای مضافتی

البته باید اشاره کرد که این دسته‌بندی درباره‌ی مشهورترین انواع خرمای صادراتی است و ممکن است انواع دیگری مثل خرمای ربی ، کلوته و… هم دراین بین جای گیرد. در میان لیستی که ذکر شد خرمای ضیافتی بیش از سایر انواع طرفدار دارد و افراد بسیاری آن را خوشمزه‌ترین نوع خرما می‌دانند، این نوع خرما بیش از همه در استان کرمان و شهر بم کاشت می‌شود و از مرغوبیت خوبی برخوردار است. با وجود پرطرفدار بودن خرمای ضیافتی ، خرمای پیاورم از دیگر انواع خرما گران‌تر است.

 

کد تعرفه خرما

خرما په به صورت خشک و چه به صورت تازه در گمرک جهانی با کد تعرفه (HS Code) به شماره ۰۸۰۴۱۰ کدگزاری شده است.

 

مشکلات صادرات خرما درایران

در پاراگراف‌های بالا اشاره شد که مهم‌ترین مشکل در راه صادرات خرما، درواقع عدم بسته‌بندی و برندسازی است، نتیجه و حاصل این مساله فروش فله‌ای و سود بسیار کمتر از این محصول است.

درواقع باوجود آن‌که بیشترین زحمت برگردن تولیدکنندگان داخلی قرار می‌گیرد، افرادی در خارج از ایران از این محصول بیشتر سود و بهره‌برداری را دارند. به همین سبب باید برای رفع این مشکل به تدریج برنامه‌ای درجهت کاهش فروش فله‌ای و ایجاد بسته بندی صورت گیرد.

گاهی محصولی که به فروش می‌رسد، در قالب بسته‌بندی هم عرضه می‌شود، اما این نوع بسته‌بندی مناسب یک تجاری جهانی و صادرات به کشورهای مختلف نیست، ازاین رو باید سطح بسته‌بندی و برندسازی هم ارتقا پیدا کند.

اما جدای از مسائلی که برای عرضه کالا وجود دارد و به آن‌ها اشاره شد، ایران متاسفانه مشکلاتی در زمینه صادرات به خاطر قوانین حاکم نیزدارد و وقت و انرژی زیادی صرف گمرک و مراحل مربوط به آن و زمانی که در مزرها و برای تاییدیه و… صورت می‌گیرد، وجود دارد که این مسائل باعث هدررفتن زمان و سرمایه و دلزدگی صادرکنندگان است.

بازارجهانی، بازاری رقابتی و به شدت پرریسک است، به همین خاطر برای ورود به آن باید با تمام قوا سعی در شناساندن خود به متقاضیان و رقابت با برندهای مشابه کرد، اما متاسفانه بازار ایران بسیار گمنام است و امکانات محدودی برای این نوع رقابت دراختیار دارد.

قطعا این مسائل بر سرراه تجارت خرما وجود دارد، اما باید درنظر گرفت که این محصول می‌تواند تجارت مناسبی به همراه داشته باشد و با تلاش برای ارتقا آن سود زیادی از آن حاصل گردد، هرچند طی سال‌های اخیر شرکت‌های بزرگی در این زمینه تاسیس شده و پیشرفت‌های خوبی هم داشته‌اند.

 

رقبای اصلی ایران در صادرات خرما

به محض ورود به مبحث صادرات باید رقبای اصلی خود را به ویژه درمورد کشور مقصدی که درنظر گرفته‌اید، شناسایی کنید و وضعیت آن‌ها به صورت کامل بررسی نمایید. در زمینه صادرات خرما اصلی‌ترین رقبای ایران کشورهای تونس، اسرائیل، و عربستان هستند، و با کیفیت‌ترین محصول متعلق به کشور سریلانکا است.این کشورها متاسفانه در زمینه برندسازی و معرفی خود به دنیا از ایران جلوتر هستند و بازارهای جهانی را دراین زمینه تسخیر کرده اند.

 

کشورهای واردکننده خرما

در جهت شناسایی بازار فروش باید ذکر کنیم که درکنار امارات که بازار بسیار مهمی برای صادرات خرما به حساب می‌آید و رتبه سوم را درسطح جهانی دارد، بازارهای هند و مراکش هم برای این امر مناسب هستند.

 

مطالب مرتبط

فهرست