آموزش صادرات و وارداتصادرات محصولات کشاورزیوبلاگ

صادرات خشکبار به اروپا

راهنمای صادرات خشکبار به اروپا   

      

صادرات خشکبار به اروپا به عنوان یکی از تجارت‎های پرسود در ایران مطرح است. ایران به دلیل شرایط خاص اقلیمی توانایی تولید انواع مختلفی از خشکبار را دارد که از آن جمله می‎توان به پسته، کشمش، خرما و انجیر خشک اشاره کرد. این محصولات تنها بخش کوچکی از ظرفیت ایران برای تولید خشکبار است. در حال حاضر بسیاری از کشورهای اروپایی مشتری ثابت میوه‎های خشک هستند.

چنانچه زیرساخت‎ها برای این منظور در کشور فراهم شود، صادرات خشکبار به اروپا می‎تواند ارزآوری بسیار خوبی برای کشور فراهم سازد و از سویی دیگر باعث ایجاد اشتغال در بسیاری از استان‎ها خواهد شد. برای موفقیت در صادرات خشکبار به اروپا لازم است به چندین فاکتور مهم توجه شود. در این میان حمایت و پشتیبانی دولت از فعالان این عرصه نیز نباید فراموش شود. ایران پتانسیل بسیار خوبی برای تولید و صادرات انواع خشکبار و میوه‎های خشک دارد.  این در حالی است که سوء مدیریت و وجود قانون‎های دست و پاگیر عرصه را برای تولید کنندگان داخلی تنگ است.

شرکت صادرات کالا

شرایط صادرات خشکبار به اروپا چیست؟

کشورهای اتحادیه اروپا بازار خوبی برای فروش خشکبار و میوه‎های خشک هستند. ایرانیان از دیرباز با خشکبار و میوه‎های خشک آشنا بوده و به شیوه‎های گوناگون از آنها بهره می‎برند. بنابراین نمی‎توان بی‎خیال بازارهای اروپایی شد. آنها به خشکبار علاقه دارند و ما  بهترین منابع آن را در کشور داریم.

 

تامین محصول باکیفیت

یکی از مهمترین فاکتورها برای صادرات خشکبار به اروپا،  مشخص کردن بازار هدف و تامین کالا برای آن است. در ابتدا لازم است به تهیه محصول فکر کنید. هر کشوری برای صنایع غذایی خود دارای استانداردهای خاصی است و تنها محصولاتی را وارد شبکه فروش خود می‎کند که به طور دقیق استانداردهای مورد نظر را رعایت کرده باشند.  همچنین برخی محصولات در برخی کشورها تقاضای بیشتری دارند. برای مثال کشورهای اروپای شرقی، بازار خوبی برای خرمای ایرانی هستند.

بنابراین در ابتدا به فکر تامین محصول باکیفیت و اخذ مجوز  و استانداردها باشید. شاید بپرسید چگونه می‎توان به این موضوع پی برد؟ برای شروع صادرات خشکبار به اروپا، در ابتدا باید مشخص کنید قصد تامین محصول برای کدام کشور اروپایی را دارید؟ برای مثال اگر قصد صادرات پسته به کشورهای اروپایی را دارید، باید بدانید این کشورها نسبت به کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، قوانین بسیار سختی برای تولید، بسته‎بندی، نگهداری و ارسال مواد غذایی وضع کرده و آنها را اجرایی می‎کنند. اگر محموله‎ایی با مجوزهای آنها سازگار نباشد، از پذیرفتن آن خودداری خواهند کرد.

برای مثال کشور آلمان به وجود سم آفلاتوکسین در انواع خشکبار بسیار حساس است. اگر در طی ارزیابی‎ها میزان این سم بیش از حد استاندارد باشد، محموله پذیرش نمی‎شود. برای حل این مشکل لازم است مجوز و گواهی‌نامه‌های سلامت غذایی، از طریق آزمایشگاه‎های معتبر صادر شود. برای این منظور راه سختی در پیش دارید. گواهی‎نامه‎های سلامت غذایی به راحتی برای هر تولیدکننده‎ایی صادر نمی‎شود. به همین دلیل پیشنهاد می‎شود از همان ابتدای کار با افرادی که در این زمینه مهارت، دانش و تخصص دارند مشورت نمایید تا هنگام اخذ این مجوزها به مشکل برخورد نکنید.

 

فاکتورهای موثر در تعیین کیفیت خشکبار

اندازه محصول. هر یک از انواع خشکبار از نظر سایز، دارای درجه‎های مختلفی هستند و بر همین اساس رتبه‎بندی می‎شوند. از آن جمله می‎توان به انواع پسته یا خرما اشاره کرد. این دو محصول در سایزهای مختلف بسته‎بندی شده و به بازارهای هدف فروخته می‎شوند.

درجه کیفیت. انواع خشکبار دارای کیفیت‎های متفاوتی هستند. برای مثال پسته ارقام مختلفی دارد که از انواع آن می‎توان به احمد آقایی یا اکبری اشاره کرد. هر کدام از آنها از درجه کیفی خاصی برخوردار بوده و بازارهای هدف مربوط به خود را دارند.

میزان رطوبت. برای انواع خشکبار و میوه‎های خشک، میزان خاصی از رطوبت تعریف شده است. چنانچه محصول در بازه استاندارد قرار نداشته باشد، قادر به دریافت مجوز برای صادر کردن آن نخواهید بود.

میزان مواد نگهدارنده. برای اینکه محصولات از ماندگاری خوبی برخوردار باشند، معمولا از مواد نگهدارنده در آنها استفاده خواهد شد. اما میزان آن باید در حد مجاز و استاندارد باشد.

 

صادرات خشکبار به اروپا با بسته بندی مناسب

یکی از فاکتورهای مهمی که در صادرات خشکبار به اروپا باید در نظر گرفته شود، توجه به بسته‎بندی است. در واقع اگر بهترین و باکیفیت‎ترین محصول را تولید کنید، اما در بسته‎بندی نامناسب آن را ارائه دهید، زمان و سرمایه خود را هدر داده‎اید. علاوه‎بر این لازم است تا مشخصات محصول را بر روی بسته‎بندی به طور صحیح و خوانا درج نمایید. اطلاعات روی بسته‎بندی می‎توان شامل موارد زیر باشد:

  • نوع خشکبار
  • مشخصات تولیدی
  • شرکت تولید کننده
  • شرکت صادر کننده
  • شرکت واردکننده
  • تاریخ تولید
  • تاریخ انقضاء
  • شرایط نگهداری

 

بسته بندی خشکبار برای صادرات به اروپا باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

به عنوان شرکت تولید کننده باید طراحی خاصی برای بسته‎بندی محصول داشته باشید. در واقع بسته‎بندی محصول معرف شما در بازارهای جهانی خواهد بود. بنابراین همانقدر که کیفیت در صادرات خشکبار به اروپا مهم است، بسته‎بندی محصولات نیز باید مورد توجه قرار گیرد. بسیاری از شرکت‎ها ایرانی به دلیل دسترسی نداشتن به صنعت بسته‎بندی، محصولات خود را به صورت فله به بازارهای جهانی عرضه می‎کنند. محصول فله، در بسته‎بندی‎های باکیفیت و شیک قرار گرفته و با قیمتی بسیار بیشتر در اختیار مصرف‎کننده نهایی قرار می‎گیرد. این در حالی است هزینه تولید و پرورش محصول به طور کلی به عهده شرکت تولید کننده بوده و صرفا به دلیل نبود بسته‎بندی مناسب، سود زیادی را از دست می‎دهد.

از مهمترین ویژگی‎های بسته‎بندی برای صادرات خشکبار به اروپا می‎توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از محصول در برابر آلودگی‎ها محافظت نماید.
  • توانایی حفاظت از رنگ، بو و مزه ماده غذایی را داشته باشد.
  • به راحتی آسیب نبیند.

 

مقررات صادرات خشکبار به اروپا

  • اتحادیه اروپا برای محصولات غذایی، گواهی امنیت غذا را درخواست می‎کند. از رایج‎ترین آنها به BRC/FSSC 22000/ IFS اشاره شده است.
  • گواهی محصولات ارگانیک و حفاظت از محیط زیست
  • برای محصولات ارگانیک گواهی IFOAM  نیز در نظر گرفته می‎شود.

صادرات محصولات ارگانیک آن دسته از کشورهای صادرکننده که در تولید و کنترل محصولات، از قوانین و مقررات  معادل اتحادیه اروپا استفاده می‎کنند به راحتی انجام می‎شود.  از آن جمله می‎توان به آرژانتین، کانادا، استرالیا و سوئیس اشاره کرد.

نئوفارم

سایت نئوفارم با هدف افزایش دانش در زمینه صادرات و واردات کالا در سال 1399 ایجاد شده است . جهت هماهنگی برای تبلیغات شرکت بازرگانی خود به صفحه " تبلیغات در نئوفارم " مراجعه کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا