صادرات محصولات کشاورزیآموزش صادرات و واردات

صادرات محصولات کشاورزی به اروپا

نکاتی که باید به هنگام صادرات محصولات کشاورزی به اروپا بدانید!

 

وقتی تصمیم به صادرات محصولات کشاورزی به اروپا می‌گیرید، چیزهایی هست که باید از آنها آگاه باشید. وارادات محصولات کشاورزی در اروپا، با توجه به شرایط آب و هوایی این منطقه، محدودیت‌هایی دارد. بیشترین محصولات کشاورزی که وارد اروپا می‌شوند، شامل کاکائو، چای، دانه سویا، میوه‌های کم یاب، سبزیجات، قهوه و کتان هستند. به همین علت، اتحادیه اروپا اعتبارات زیادی به کشاورزانی که این موارد را چه در اتحادیه، چه خارج از آن تولید می‌کنند، در نظر می‌گیرد.

با توجه به قدرت اقتصادی اتحادیه اروپا، تجارت با این اتحادیه در زمینه محصولات کشاورزی می‌تواند برگ برنده‌ای برای کشاورزان داخلی باشد. یورو استیت سال 2017 میزان صادرات و واردات محصولات کشاورزی به اروپا را 275 بیلیون یورو برآورد کرده که اصلا رقم کمی نیست! با این حال نکاتی هست که باید به هنگام صصادرات محصولات کشاورزی به اروپا بدانید.

اروپا وارد کننده چه محصولات کشاورزی است؟

اروپا خود تولید کننده محصولاتی چون سبزیجات، میوه‌ها و شکر است. بخش بزرگی از واردات این کشور، به محصولاتی چون لبنیات، زیتون، غلات، میوه‌ها و سبزیجات مربوط می‌شود. البته صادرات محصولات کشاورزی دیگر به اروپا خالی از لطف نیست و می‌توانید بازار خوبی را برای خود در این اتحادیه بیابید.

 

کیفیت

اولین چیزی که هنگام صادرات محصولات خود باید به آن دقت کنید؛ کیفیت محصولات است. مردم اروپا با توجه به رژیم غذایی خاص و معمولا سالمشان، اهمیت زیادی به کیفیت مواد اولیه می‌دهند. در سال 2018 بخش عمده‌ای از واردات این اتحادیه را سبزیجات تشکیل می‌داد؛ چیزی حدود 48 درصد!

ناگفته نماند که طبق قانون اتحادیه اروپا، محصولات شما بیاد کیفیت سنجی شوند و با قوانین و مقررات غذایی این اتحادیه مطابقت داشته باشند. این مسئله تا حدی مهم است که تقریبا هیچ چیزی بدون بررسی کیفیت وارد اروپا نمی‌شود.

 

اهمیت داشتن لوگو

این را به خاطر بسپارید که محصولات شما هنگام صادرات به اروپا باید لوگوی تاییدیه سلامت را داشته باشند. این لوگو را می‌توانید با گرفتن گواهینامه سلامت دریافت کنید. البته لوگویی هم برای محصولات خود نیاز دارید! تحقیقات اخیر در بازارهای اروپا نشان داده است که مردم تمایل بیشتری به خرید محصولاتی که لوگو دارند، نشان می‌دهند.

 

به منطقه‌ای که می‌خواهید به آن صادرات کنید، دقت کنید

در هنگام صادرات هر محصولی، باید بازار هدف خود را بشناسید. مثلا اگر قصد صادرات سبزیجات را دارید، باید کشورها یا مناطقی از اروپا را هدف قرار دهید که مصرف سبزیجات بیشتری دارند. با مقایسه میزان مصرف کشورهایی شمالی و جنوبی اروپا، متوجه می‌شوید که کشورهای جنوبی این قاره، از سبزیجات بیشتری استفاده می‌کنند. در نتیجه قبل از صادرات هر محصصول کشاورزی، باید تحقیقات لازم را انجام دهید و بدانید محصولتان در بازار کدام کشور فروش بیشتری خواهد داشت.

 

قوانین و مقررات صادرات محصولات کشاورزی به اروپا

داشتن گواهینامه بهداشت و اعتبارسنجی اتحادیه اروپا برای صادرات به این کشور، امری ضروری است. آئین نامه 2002/178 اتحادیه اروپا که به قانون عمومی مواد غذایی این اتحادیه شهرت دارد، تعیین کننده شرایط لازم برای واردات محصولات کشاورزی است. علاوه بر الزامات این آئین نامه، گواهینامه‌های دیگری نیز وجود دارند که گرفتن آنها به شما در رسیدن به اهدافتان کمک می‌کند.

 

رقابت در بازار

وقتی به صادرات محصول خود فکر می‌کنید، باید به بازار رقابتی اروپا هم فکر کنید. باید بدانید محصول شما با چه رقبایی در اتحادیه اروپا رقابت خواهد کرد و این رقبا چه ویژگی‌هایی دارند. 500 میلیون مشتری در بازار اروپا منتظر شما هستند تا آنها را متقاعد کنید محصولات شما را بخرند. اولین قدم برای متقاعد کردن مشتری‌ها، شناخت رقبا است. برای موفقیت در این رقابت، می‌توانید با شرکت‌های داخلی اروپا نیز همکاری کنید.

 

بسته بندی محصولات

سیاست‌های بسته بندی محصولات اتحادیه اروپا را باید به خوبی بشناسید! در غیر این صورت ممکن است اجازه واردات محصولات شما به این کشور داده نشود. در واقع برای ارسال محصولات، باید ابتدا تاییدیه بسته بندی آن ها را از ادارات مختلف اتحادیه اروپا بگیرید. علاوه بر رعایت استاندرادهای این اتحادیه، داشتن بسته بندی‌های شکیل و خاص شما را در رسیدن به هدف نهایی خود کمک می‌کند.

 

محصولات غیر ارگانیک در بازار اروپا جایی ندارند!

اتحادیه اروپا برای جلوگیری از خطرات ناشی از سم پاشی بییش از حد محصولات کشاورزی، قانونی را تصویب کرده است. طبق این قانون، هر محصولی که بیش از حد مجاز از سموم برای دفع آفات استفاده کرده باشد، نمی‌تواند وارد اتحادیه اروپا شود. بالاتر هم گفتیم مردم اتحادیه اروپا در رابطه با تغذیه خود خیلی سختگیر هستند! تا جایی که فروشگاه‌های زنجیره‌ای هیچ محصول غغیر ارگانیکی ندارند.

 

داستان محصولات فرآوری شده فرق می‌کند.

خیلی از کشاورزان ممکن است بخواهند ابتدا محصولات خود را فرآوری کنند، سپس به فروش برسانند. مثلا یک دامداری را در نظر بگیرید که قصد دارد گوشت دودی صادر کند یا مثلا از شیر تولیدی، کره بگیرد و آن را صادر کند. صادقانه بگوییم، این فقط کار شما را سخت‌تر می‌کند. چرا که قوانین اروپا در رابطه با هر محصول فرآوری شده‌ای از جمله محصولات کشاوری؛ بسیار سخت‌گیرانه تر است.

 

ابتدای کار صادرات محصولات کشاورزی به اروپا برای شما سخت خواهد بود!

همانطور که گفتیم اتحادیه اروپا با اینکه بزرگترین بازار واردات محصولات کشاورزی است، قوانین بسیار سختگیرانه‌ای برای واردات این محصولات در نظر گرفته است. ابتدای راه شما به عنوان یک صادر کننده، سخت و طاقت فرسا خواهد بود. به محض گرفتن گواهینامه‌های اتحادیه اروپا، از سختی‌های راه می‌گذرید و به بازاری قدم می‌گذارید که پر از فرصت است.

راه راحت‌تری که می‌توانید برای صادرات محصولات خود پیدا کنید، استفاده از شرکت‌های واسط ایرانی یا اروپایی است. این شرکت‌ها از قبل تمام گواهینامه ها را دریافت کرده‌اند، رقبا و بازار را به خوبی می شناسند و به کار شما سرعت می‌بخشند . بعد از بررسی اولیه محصولات شما، با نام برند خود محصولات شما را وارد بازار اروپا می‌کنند و شما را در سود خودشان شریک می‌کنند. البته اگر هنوز هم به صادرات محصولات خود با برند خود فکر می‌کنید، می‌توانید از مشاورین حقوقی در این زمینه کمک بگیرید.

 

نئوفارم

سایت نئوفارم با هدف افزایش دانش در زمینه صادرات و واردات کالا در سال 1399 ایجاد شده است . جهت هماهنگی برای تبلیغات شرکت بازرگانی خود به صفحه " تبلیغات در نئوفارم " مراجعه کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا