آموزش صادرات و وارداتصادرات محصولات کشاورزی

صادرات میوه و تره بار

همه چیز درباره صادرات میوه و تره بار

صادرات میوه و تره بار : حتما شنیده‌اید که ایران را کشور چهار فصل نامگذاری کرده‌اند، به دلیل شرایط جغرافیایی و آب و هوایی کشورمان امکان کشت و تولید انواع میوه و تره بار در فصول مختلف سال برای کشاورزان ایرانی فراهم است، بنابراین یکی از کسب و کارهای پر رونق می‌تواند صادرات میوه و تره‌بار باشد. در این مقاله قصد داریم به بیان نکات مهمی در این زمینه و همچنین قوانین و اصول مربوط به صادرات و واردات میوه به کشور را بررسی کنیم.

 

نگاهی به صادرات میوه و تره بار در ایران

صادرات میوه و تره بار در ایران یکی از پرسودترین و پرطرفدارترین تجارت‌ها است. همانطور که اشاره کردیم شرایط آب و هوایی متنوع و چهارفصل در ایران امکان تولید انواع میوه‌ها را در سراسر کشور فراهم کرده است، این در حالی است که در اکثر کشورهای همسایه ما به طور مثال کشورهای حاشیه خلیج فارس یا روسیه چنین امکانی فراهم نیست. در ایران شرایط مناسبی برای تولید انواع میوه‌های درختی و گلخانه ای وجود دارد، بنابراین با بازاریابی مناسب در کشورهای همسایه می‌توان با صادرات این میوه‌ها تجارتی پرسود و دائمی ایجاد کرد.

صادرات میوه و تره بار

کدام کشورها مقصد صادرات میوه ایرانی هستند

می‌توان گفت تقریبا تمام کشورهای همسایه از جمله کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، عراق، ترکیه، روسیه، بحرین، یمن، قطر، عمان، ترکمنستان، ارمنستان، قزاقستان، پاکستان و افغانستان، امارات، فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا و انگلیس از جمله کشورهایی هستند که میوه و تره بار ایرانی را وارد می‌کنند.

 

میوه‌های صادراتی ایران شامل چه محصولاتی است؟

می‌توان گفت در صورت بازاریابی درست تقریبا تمام میوه و تره‌بار ایرانی به دلیل مرغوبیت بالا و امکان کشت در مقیاس بسیار بالا پتانسیل صادرات به کشورهایی که نام بردیم را دارا می‌باشد. با این وجود برخی از میوه‌ها و تره‌بار وجود دارند که تقریبا در فهرست دائمی صادرات قرار می‌گیرند این فهرست شامل:

سیب، انار، کیوی، لیموشیرین، لیموترش، پرتقال، زردآلو، گیلاس، آلبالو، هلو، شلیل، آلو، خرما، به، گلابی، گردو و پسته، نارنگی، کدو حلوایی، طالبی، هندوانه، بامیه، سیب زمینی و پیاز، گوجه فرنگی، ذرت، خربزه، چغندر، توت فرنگی، کرفس، انجیر، فلفل قرمز، سیر، فلفل دلمه ای، گریپ فروت، ازگیل، خرمالو، نخود فرنگی، خیار، شلیل، شفتالو می‌شود.

حتما بخوانید : صادرات پسته به عراق

 

چگونگی صادرات میوه و تره بار ( مزایای صادرات انواع میوه )

مطمئنا صادرات میوه و تره بار یکی از کسب و کارهای زودبازده، پرسود و پرطرفدار است، مهمترین مزیت صادرات میوه را در وارد شدن ارز به کشور دانست، ضمن این که با توجه به شرایط مطلوب ایران برای کشت و برداشت میوه و تره‌بار می‌توان به راحتی این صادرات را وسعت بخشید، اشتغال‌زایی در مقاطع مختلف صادرات میوه از جمله کشت و کار، برداشت میوه، صنایع بسته‌بندی، حمل و نقل و … از جمله دیگر مزایای آن است.

از طرف دیگر تلاش برای تولید میوه و تره‌بار با کیفیت‌تر، رقابت برای ارائه بسته‌بندی‌های با کیفیت و متنوع، بازاریابی و مطرح شدن این صادرات در سطح بین الملل از جمله موارد دیگری است که می‌توان به آن اشاره داشت.

 

ضوابط صادرات میوه

رعایت استانداردهای ایمنی محصول در کشورهای مبدا و مقصد مسئله ای است که باید به آن توجه کرد، همچنین کیفیت بسته‌بندی میوه صادراتی باید مورد توجه باشد و در صورتی که نیاز باشد باید گواهی‌نامه‌های استاندارد مواد غذایی از مراجع ذی‌صلاح اخذ و آن را به کشور مقصد ارائه دهید. نکاتی که در صادرات میوه باید مورد توجه قرار گیرد به شرح زیر است:

حتما بخوانید : روش اخذ مجوز صادرات

صادرات میوه و تره بار

روش های صادرات میوه و تره بار ( ویژگی‌های میوه‌های صادراتی )

میوه‌های صادراتی از نظر کیفیت به سه دسته: ممتاز، درجه 1 و درجه 2 تقسیم می‌شوند، ضوابط کلی برای بررسی کیفیت میوه‌های صادراتی به شرح زیر است:

  •  گوشت میوه باید سالم و فاقد آثار له شدگی، لکه‌های قهوه‌ای، کم آبی و … باشد.
  •  میوه باید فاقد لک، لکه‌های سیاه، پلاسیدگی، ضربه دیدگی و ترک خوردگی باشد.
  •  وجود عیوب جزئی در میوه در صورتی قابل نادیده گرفتن است که بر کیفیت محصول تاثیرگذار نباشد.
  •   تنها سه درصد از کل محموله میوه مجاز است که دارای نقص باشد.
  •  بسته‌بندی میوه‌های صادراتی
  •  بسته‌بندی استاندارد و مناسب است که دارای منافذی برای عبور هوا و تهویه مطبوع باشد.
  •  نوع بسته‌بندی را معمولا کشور مقصد تعیین می‌کند، فاکتورهایی که توسط این مرجع مشخص می‌شود شامل نوع بسته بندی، وزن و اندازه می‌باشد.

 

نشانه‌گذاری روی میوه‌های صادراتی

برای صادرات میوه و تره بار نیاز است که علائم و نشانه‌هایی با مشخصات زیر روی میوه‌های صادراتی درج شود:

  •  نام نوع میوه و عبارت محصول ایران
  •  مشخصات و اطلاعات تولید کننده و صادرکننده محصول
  •  برند محصول صادراتی

 

سود صادرات میوه چقدر است؟

میزان سود صادرات میوه و تره بار به نوع محصول، مقدار آن، کشور مقصد و ارزی که دریافت می‌کنید خواهد داشت. اروپا، روسیه و کشورهای همسایه ایران از جمله کشورهای حاشیه خلیج فارس، ترکیه و عراق از جمله عمده‌ترین وارد کنندگان میوه ایرانی هستند. مسلما صادرات میوه به روسیه و کشورهای اروپایی سود بالاتری خواهد داشت، به شرطی که مواردی که در ادامه ذکر می‌کنیم در این صادرات به خوبی رعایت شود.

  •  مرغوب‌ترین نوع میوه برای صادرات انتخاب شود.
  •  انتخاب بسته‌بندی‌ها با رعایت استاندارد و اصول و ضوابط کشور مقصد همخوانی داشته و مرغوبیت و کیفیت مناسب داشته باشد.
  •  حمل و نقل میوه‌های صادراتی باید ایمن باشد، این ایمنی باید از زمان تولید محصول تا تحویل آن در کشور مقصد رعایت شود.
  •  باید سعی کنید بهترین و کوتاه‌ترین راه های حمل و نقل و ترانزیت میوه را در نظر بگیرید.

اگر این موارد با برنامه‌ریزی‌های دقیق و به بهترین شکل و با کیفیت بالا صورت گیرد و بتوان میوه را در شرایط عالی به روسیه و اروپا فرستاد می‌توان به سوددهی بالای این تجارت امید داشت.

 

نحوه صادرات میوه و تره بار ( مشکلات صادرات میوه پیش روی صادرکنندگان ایرانی )

می‌توان گفت مهمترین مشکل و مانع در صادرات میوه ایرانی به کشورهای سود ده مثل اروپا و روسیه عدم بسته‌بندی مناسب و با کیفیت محصول در ایران است. در گذشته‌های دور صادرات این محصولات عموما به صورت فله‌ای صورت می‌گرفت که سوددهی خوبی برای صادرکنندگان داشت. اما سالها است که این شیوه صادرات از رونق افتاده است و همه چیز به کیفیت بسته‌بندی و زیبایی و کارایی آن بستگی دارد.

حتی کشورهای حاشیه خلیج فارس که بزرگترین واردکننده میوه از ایران بودند اکنون ضوابط و استانداردهای سختگیرانه‌ای برای این کار در نظر گرفته‌اند که صادر کردن میوه را به این کشورها سخت می‌کند.

یکی دیگر از مشکلات پیش روی صادرات میوه ایرانی عدم شناخت کافی بازارهای جهانی و بازاریابی درست در این حوزه است. شناخت بازار بزرگترین فاکتور در صادرات موفق هر محصول به خارج از کشور است که در مورد میوه و تره‌بار با توجه به خاصیت فاسدشدن که دارند این مسئله اهمیت بیشتری خواهد داشت. بنابراین شناخت بازار کشور مقصد یکی از مهمترین کارهایی است که باید انجام گیرد تا روند صادرات به خوبی و با موفقیت صورت گیرد.

 

نقش حمل و نقل در صادرات موفق میوه چقدر است؟

شاید بتوان گفت بعد از بسته‌بندی مهمترین فاکتور صادرات را انتخاب شیوه‌های حمل و نقل میوه تشکیل می‌دهد ( صادرات میوه و تره بار ) شیوه‌های ارسال و حمل و نقل میوه بسته به نوع میوه صادراتی و کشور مقصد تعیین می‌شود و ممکن است شامل حمل و نقل هوایی، زمینی و دریایی باشد.

استفاده صحیح و استاندارد از روش‌های حمل و نقل می‌تواند در هزینه نهایی صادرات بسیار تاثیرگذار باشد. مواردی که باید برای حمل و نقل میوه‌های صادراتی در نظر گرفته شود به این شرح است:

  •  انتخاب بهترین مسیر برای حمل و نقل
  •  نگهداری میوه‌ها در دمای مناسب هنگام حمل و نقل با کانتینر
  •  زمان کوتاه بارگیری و تحویل محموله صادراتی

 

برای آغاز صادرات میوه باید چه نکاتی را در نظر بگیریم

صادرات میوه و تره بار به اروپا یک فرصت مناسب و پر از پتانسیل‌های سودآور است، برای آغاز صادرات میوه به این کشورها باید ابتدا به شناخت بازار هدف و بازاریابی مناسب بپردازید. شما به عنوان یک صادرکننده باید توان تامین درخواست‌های شرکت‌های وارد کننده میوه در کشور مقصد را داشته باشید.

کاتالوگ صادرات میوه و تره بار

یک کاتالوگ آنلاین داشته باشید

باید بدانید که خریداران خارجی به شما به چشم یک شرکت که در تمام مدت شبانه روز و هفت روز هفته فعالیت می‌کند نگاه می کنند، برای این که بتوانید پاسخگوی نیاز مصرف کننده باشید بهتر است یک وبسایت منظم و فعال داشته باشید که به عنوان کاتالوگ آنلاین شما دائما به‌روز می‌شود.

 

با ارگان‌های صادراتی در ارتباط باشید

سازمان‌های پشتیبانی تجاری در کشور آماده همکاری با بخش‌های صادراتی هستند. بهتر است این ارگان‌ها را بشناسید و با آنها در ارتباط باشید مطمئنا در حوزه فعالیتی شما می‌توانند اطلاعات خوبی را در اختیارتان قرار دهند.

 

در نمایشگاه‌های تجاری شرکت کنید

برای این که توسط بازرگانان خارجی شناخته شوید بهتر است در نمایشگاه های بین المللی شرکت کنید.  نمایشگاه‌های معروفی چون Fruit Logistica در برلین و Fruit Attraction در مادرید یا نمایشگاه‌های دیگر در پاریس ، لندن و ورشو به شما اجازه می‌دهد تا وارد کنندگان میوه در کشورهای مختلف را شناسایی کنید و با آنها ارتباط برقرار کنید.

 

از اینترنت استفاده بهینه کنید

می‌توانید اطلاعات خریداران میوه در کشورهای مختلف را از طریق اینترنت جستجو کنید. سایت‌های بسیاری در این زمینه فعالیت دارند که اطلاعات موثقی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

 

واردات میوه به ایران

علی‌رغم این که شرایط کشور ما برای کشت و تولید انواع محصولات میوه و تره‌بار مناسب است، با این وجود هنوز برخی میوه‌ها و سبزیجات از کشورهای دیگر به ایران وارد می‌شوند که در این بخش به آنها می‌پردازیم.

 

چه میوه‌هایی به ایران وارد می‌شوند

اکثر میوه‌های وارداتی به بازار ایران را میوه‌های گرمسیری تشکیل می‌دهند که شامل موز، آناناس MD2 و آناناس F2، نارگیل، انبه، منگوتین و پاپایا از معتبرترین تولیدکنندگان کشورهای گرمسیری مانند اکوادور، هندوستان و فیلیپین و اندونزی می‌شود.

 

شرایط واردات میوه به ایران

برای این که بتوانید به ایران میوه وارد کنید باید ابتدا به قوانین و شرایط این کار آگاهی داشته باشید، معمولا قوانین حوزه واردات به صورت مداوم دچار تغییر می‌شوند، شما می‌توانید واردات میوه‌هایی را انجام دهید که ممنوع نباشند و بعد از پرداخت حق گمرکی و تعرفه آنها در گمرک آنها را ترخیص کرده و با شرایط مناسب حمل و نقل به شهر مقصد می‌رسانید.

برای این که کار ترخیص محصول به موقع انجام شود بهتر است مدارکی شامل بارنامه فاکتور خرید ،اعلامیه ورود، لیست بسته‌ها گواهی‌های حمل، سفارش خرید را آماده کرده و روند حمل کالا را در سایت‌های کشتیرانی پیگیری کنید تا بتوانید به محض رسیدن محموله به بندر روند ترخیص کالای وارداتی را انجام بدهید.

 

چه کشورهایی صادرات میوه به ایران دارند؟

همانطور که عنوان شد اکثرا میوه‌های استوایی و گرمسیری به عنوان میوه‌های وارداتی به کشور وارد می‌شوند که بخش عمده این واردات را موز و آناناس تشکیل می‌دهند، عمده واردات موز نیز از سه کشور ترکیه، امارات و فیلیپین به ایران صورت می‌گیرد، البته از کشورهایی چون چین، موزامبیک و هند نیز موز وارد می‌شود که سهم کمتری در بازار واردات موز ایران دارند.

 

جمع‌بندی نهایی

واردات و صادرات میوه و تره بار می‌تواند بازرگانی سودمندی برای علاقمندان به فعالیت در این حوزه باشد، به شرطی که اولا نسبت به قوانین و ضوابط آگاهی مناسبی داشته و ثانیا شرایط و امکانات مناسب برای این کار را در اختیار داشته باشند، چرا که میوه از جمله محصولاتی است که در روند حمل و نقل چه در صادرات و چه در واردات در صورت اصولی نبودن یا وقتگیر شدن فرآیند حمل و نقل آسیب های جبران ناپذیر دیده و در معرض فساد و نابودی قرار می‌گیرد و می‌تواند به طور کل سرمایه بازرگان را از بین برده و ضررهای هنگفت به جا بگذارد.

بنابراین توصیه اکید این است که با شناخت کامل از بازار مقصد در حوزه صادرات و از بازار ایران در حوزه واردات به این کسب و کار مشغول شوید.

ضمنا باید اطلاعات جامع و کاملی از شرکت‌های وارد کننده میوه و استانداردهای کشور مقصد برای صادرات میوه و همچنین شرایط و ضوابط و قوانین گمرک کشورمان و همچنین شناخت کافی از شرکت‌های صادر کننده میوه در کشورهای مبدا برای واردات میوه در اختیار داشته باشید.

با رعایت تمام شرایطی که در مقاله به آنها پرداختیم مطمئنا سرمایه گذاری در بخش صادرات و واردات میوه می‌تواند یک سرمایه‌گذاری سودآور و مفید برای افراد باتجربه و مهارت در این زمینه باشد. بنابراین می‌توانید با احتیاط کامل و شرایطی که در اینجا عنوان شد و با شناخت قوانین صادرات و واردات به کشور در این زمینه فعالیت خود را آغاز کنید.

نئوفارم

سایت نئوفارم با هدف افزایش دانش در زمینه صادرات و واردات کالا در سال 1399 ایجاد شده است . جهت هماهنگی برای تبلیغات شرکت بازرگانی خود به صفحه " تبلیغات در نئوفارم " مراجعه کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا