وبلاگ

مضرات مصرف آجیل

مضرات مصرف آجیل

مضرات مصرف آجیل : آجیل هم مانند اکثر موادغذایی که در برنامه‌ی ما قراردارد، دارای فواید و مضرات مختلفی است و بهتر است قبل از مصرف درباره‌ی آن و آثاری که در بدن ایجاد می‌کند، میزان مصرف و… بدانیم. درواقع این اطلاعات باعث می‌شود، برنامه‌ی غذایی سالم‌تری را از نظر موادغذایی به کاررفته در آن و میزان مصرف آن‌ها داشته باشیم و مطابق ویژگی‌های منحصربه فرد بدن خود از بروز مشکلات متعدد برای آن جلوگیری کنیم. درواقع این اصطلاح که پیشگیری بهتر از درمان است، می‌تواند یکی از مهم‌ترین دلایل برای بررسی مضرات مصرف آجیل باشد.

 

 

  • افزایش وزن

مصرف زیاد آجیل باعث جمع شدن چربی بیش از حد در بافت‌های بدن می‌شود، بنابراین باعث افزایش وزن می‌گردد. درواقع آجیل‌ها جز موادغذایی پرکالری هستند، بنابراین باید مواظب افراط در مصرف آن‌ها باشید، گاهی مصرف مقداری آجیل از خوردن دو وعده غذایی هم بیشتر می‌شود.

درنظر داشته باشید که مصرف آجیل برای کاهش وزن توصیه‌ای که افراد زیادی درباره‌ی آن صحبت می‌کنند و با مطلبی که دراین‌جا ذکر شد در پارادوکس است. درواقع مصرف آجیل اگر به صورت محدود و خام این مواد به کاهش وزن کمک زیادی می‌کنند اما درصورتی که در خوردن آن زیاده‌روی صورت گیرد، عارضه‌ی افزایش وزن اجتناب ناپذیر خواهد بود.

  • آسیب رسانی به بدن

یکی دیگر از معایب مصرف بیش از این ماده افزایش فشارخون و خطر آفرینی برای افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی، قلب و عروق و فشارخون است. این عوارض به علت استفاده از مقادیر زیاد نمک در تهیه‌ی آجیل ایجاد می‌شود. در پژوهشی که در کشور انگلستان صورت گرفت، ۱۲۰ نفر از افراد مبتلا به فشار خون که ایست قلبی را تجربه کرده بودند، با ۱۲۰ فرد مبتلا به فشارخون که ایست قلبی را تجربه نکرده بودند، مقایسه شدند، تا دلایل وقوع این عارضه برای پیشگیری شناسایی شود و متاسفانه مصرف آجیل‌های نمکی یکی از موارد تاثیرگذار در این امر شناسایی شد.

  • ایجاد حساسیت

برخی از افراد به بعضی از آجیل‌ها مثل بادام زمینی آلرژی دارند. بنابراین با مصرف این ماده امکان بروز عوارض شدید و حتی کشنده برای افراد وجود دارد و باید در استفاده از آن‌ها احتیاط لازم را داشته باشند.

  • مشکلات گوارشی

وجود ترکیباتی به نام فیتات‌ها و تانین‌هاست، بنابراین امکان ایجاد مشکلات گوارشی مختلف مثل نفخ در اثر مصرف آن به ویژه مصرف بی‌رویه وجود دارد و هضم این مواد برای بدن سخت است و حتی مشکلاتی مثل اسهال را هم در اثر مصرف بی‌رویه ایجاد می‌کند، بنابراین برای پیشگیری باید در میزان مصرف آن محتاط باشید.

  • مسمومیت با سلنیوم

بیماری نادری که در اثر مصرف بی‌رویه‌ی بادام برزیلی ایجاد می‌شود و علائمی مثل ریزش مو، شکنندگی ناخن‌ها، بدبو شدن دهان و درد مفاصل و ماهیچه‌‌ها را ایجاد می‌کند. از جهت میزان زیاد سلنیوم در بادام برزیلی بهتر است، روزانه کمتر چهاردانه آن مصرف شود.

  • افراد در معرض خطر

مبتلایان به بیماری آسم

افراد مبتلا به آسم، به علت امکان ایجاد واکنش‌های آلرژی نسبت به برخی از مواد آجیل بهتر است از خوردن آن اجتناب کنند، درضمن مصرف روزانه‌ی آجیل در دوره‌ی باداری درصد ابتلای نوزاد به بیماری آسم را تا پنجاه درصد افزایش می‌دهد.

 

مبتلایان به بیماری دیابت

مبتلایان به دیابت باید این مواد را با احتیاط مصرف کرده و مواظب میزان کالری و کربوهیدرات مصرفی از طریق آن‌ها باشند.

 

خرید آجیل

در پاراگراف‌های بالا درباره‌ی رعایت میزان مصرف آجیل صحبت کردیم و قید کردیم که مصرف بیش از اندازه‌ی آن نه تنها فوایدی که درباره‌ی آن ذکر می‌شود را ندارد، بلکه مضراتی هم برای بدن دارد، هم‌چنین اشاره کردیم که مصرف این ماده برای برخی افراد با ریسک بیشتری همراه است و بهتر است آن‌ها یا از مصرف آن خودداری کنند یا احتیاط بیشتری را نسبت به این موضوع رعایت کنند. اما در کنار این مسائل برای پیشگیری از بروز عوارض و مضرات مصرف آجیل باید در نحوه‌ی خرید آن هم نکاتی را رعایت کنید.

  • رعایت استاندارد‌ها

به صورت معمول آجیل به صورت فله‌ای خریداری می‌شود و توجه کمی به وجود تاییدیه‌ی درباره‌ی آن می‌شود، درحالی‌که نحوه درست خرید این ماده به صورت بسته‌بندی به همراه پروانه وزارت بهداشت است. دراین صورت با چک کردن این تاییدیه و تاریخ انتقضا می‌توانید با رعایت اصول ذکر شده در بالا به صورت ایمن این ماده را مصرف کنید. درواقع این مسئله به این خاطر است که طریقه‌ی نگهداری، تاریخ تولید، نحوه تهیه، رنگ‌های به کاررفته، همگی می‌توانند برروی سلامت افراد تاثیرگذار باشند.

مضرات مصرف آجیل

درنظر داشته باشید که امکان کپک زدگی و رشد قارچ هم در آجیل وجود دارد و در هنگام خرید در درجه‌ی اول به صورت بسته‌بندی و از فروشگاه معتبر تهیه کنید و در درجه‌ی دوم به عدم وجود این موارد دقت کنید. رشد این نوع قارچ برروی آجیل و مصرف آن یکی از موارد سرطان‌زا است. بنابراین همان‌طور که گفته شد در خرید آن دقت کرده و در زمان نگهداری، در مناطق سردی مثل فریزر آن را قرار دهید ( مصرف آجیل سالم و استاندارد، با رعایت محدودیت کالری می‌تواند یکی از روش‌های پیشگیری از سرطان باشد).

  • نحوه‌ی ارائه‌ی آجیل

معمولا مواردی مثل پسته خندان یا تخمه‌های مغزشده، طرفداران زیادی دارند، اما بهتر است این مواد خریداری نشوند!!

 

فرآیندی که در خندان‌کردن پسته یا درواقع بازکردن سر آن صورت می‌گیرد، شامل شوک دمااست، به صورتی که ابتدا دمای گرم و سپس دمای سرد برای آن ایجاد می‌کنند و در اثر این فرآیند سر پسته باز می‌شود. این جریان باعث از بین رفتن بسیاری از فواید این ماده می‌شود و امکان فساد ان در کوتاه مدت را بالا می‌برد.در این راستا تخمه مغزشده هم به علت عدم وجود پوشش در اطراف خود، در معرض هوا قرار می‌گیرد و باعث کاهش کیفیت و فساد می‌شود.

درنظر داشته باشید که یکی از دلایل توصیه به عدم خرید آجیل به صورت فله‌ای استفاده از رنگ‌های خوراکی است. بنابراین باید در زمان خرید به عدم به کاربردن رنگ خوراکی در آجیل هم دقت کنید. درواقع رنگ‌های خوراکی، ممکن است عوارضی مثل ایجاد یا تشدید حساسیت را به همراه داشته باشند.

در پایان باید ذکر کرد که مصرف آجیل می‌تواند فواید کثیری مثل تقویت سیستم ایمنی، پیشگیری از سرطان، پیشگیری از پوکی استخوان، کمک به کاهش وزن و… را به همراه داشته باشد در صورتی که اصول آن رعایت شود.

 

نئوفارم

سایت نئوفارم با هدف افزایش دانش در زمینه صادرات و واردات کالا در سال 1399 ایجاد شده است . جهت هماهنگی برای تبلیغات شرکت بازرگانی خود به صفحه " تبلیغات در نئوفارم " مراجعه کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا