آموزش صادرات و واردات

واردات از روسیه

10 نکته حیاتی در واردات از روسیه

واردات از روسیه

از هنر ارتباطات تا درس گرفتن از اشتباهات

 

واردات از روسیه : تجارت آن‌هم در عرصه بین‌الملل، از جمله فعالیت‌های پُر‌سودی است که البته به نوعی شمشیر دولبه محسوب می‌شود. در حقیقت اگر تجارت در مقیاس انبوه ملی باشد و شیوه اصولی آن در نظر گرفته نشود چه بسا نتایج فاجعه‌باری را رقم بزند، درحالی‌که یادگیری این امر مهم نیز خارج از آزمون و خطا و تجربه اتفاق نمی‌افتد. این مقاله به بررسی رابطه تجاری کشور ایران و روسیه، با تکیه بر بحث واردات از روسیه،که می‌تواند بسیاری از سوالات را در این زمینه پاسخ بدهد، نوشته شده است. پس اگر علاقه‌مند به حوزه‌های بازرگانی، تجارت و راز و رمزهای صادرات و واردات هستید، ادامه متن را از دست ندهید.

ثبت مشخصات شرکت بازرگانی خود در >>> لیست شرکتهای واردکننده کالا

 

واردات از روسیه؛ آغازی که انگار پایان ندارد!

 

روسیه از جمله کشورهایی است که همواره با ایران رابطه سیاسی صلح‌آمیزی داشته است. به همین خاطر چه در دوران قبل از برجام و چه بعداز آن، روند واردات کالا از این کشور با ارقام قابل توجهی سنجیده می‌شود. اما جالب است بدانید، این صمیمیت بین کشورها، به‌گونه ای رقم خورد که در نهایت سهم واردات ایران از روسیه در مقیاس با صادرات به روسیه در وزنه بسیار سنگین‌تری قرار گرفت. در جایی‌که طبق برخی از منابع معتبر، واردات 4 برابر نسبت به صادرات بیشتر است. مقرون‌به‌صرفه بودن، کمتر بودن موانع و محدودیت‌ها در روند تجارت و آشنا به اصول ارتباط با بازرگانان روس می‌تواند از دلایل تمایل ایران در واردات از کشور روسیه در مقایسه با سایر کشورها باشد.

 

ارتباط اصولی رمز موفقیت هر تجارت

 

بازاریابی، اولین گامی است که در راستای پیش‌بُرد یک واردات سودآور انجام می‌شود. در معنای ساده و خودمانی، بازاریابی به منظور شناخت بازارهای داخلی و بررسی روش‌های نفوذ به آن‌ها است که در طی مذاکرات با خریداران شکل می‌گیرد. در حقیقت بازاریابانِ کاردرست، از اطلاعات و آمارهای رسمی نهایت استفاده را می‌کنند، شرکت در در نمایشگاه‌های بین‌المللی را از دست نمی‌دهند و استاد برقراری ارتباط با رایزن‌های بازرگانی هستند.

همچنین ترفندهای شناسائی کالای کشورهای رقیب و بررسی کیفیت و قیمت آن‌ها در بازارها می‌تواند کیفیت یک مذاکره وارداتی را تحت‌تاثیر قرار دهد. برخی کشورها راه و رسم تبلیغاتیِ شایسته تقدیری برای دفاع از کالاهای‌شان دارند که کشور مقابل را رسما در برابر نبستن قرارداد خلع سلاح میکند! بازار روسیه دقیقا از همان نوع بازارهایی است که با همه این تفاسیر، یک بازار شگفت‌انگیز است و با استفاده از مهارتش در زمینه‌های ذکر شده توانسته نرخ بالایی در پروسه صادرات داشته باشد.

کشورهای واردکننده نیز در مقابل روسیه باید توجه داشته بشند که بازار روسیه مانند هر بازار دیگری برای خود قواعدی دارد و بدون شناخت قواعد بازی نمی‌توان در آن موفق بود.

 

کالاهای وارداتی از روسیه

 

با توجه به ارقام گذشته، بیشترین واردات از روسیه به ایران صورت می‌گیرد. تقریبا ۷۵ درصد سهم محصولاتی است که در کارخانه‌ها تولید می‌شوند و 19 درصد سهم محصولات کشاورزی. البته این درصد عالی زمانی تحقق یافت که فدراسیون روسیه تحریم‌هایی را نسبت به کالاهای کشاورزی، دام و طیور و مواد غذایی برای صادرات به کشورهای اروپایی و آمریکا اعمال کرد. ایران هم که معمولا به استفاده از موقعیت‌ها شهرت دارد، سریع وارد میدان خالی از رقیب شد!

محصولات چوبی، مواد شیمیایی، کالاهای تولیدی و سخت‌افزار نظامی، از اقلام اصلی صادراتی روسیه هستند.کالاهای کشاورزی وارداتی به ایران از روسیه، عمدتا شامل حبوبات، سویا، جو و ذرت دامی و همچنین روغن آفتاب‌گردان است. در کنار این‌ها، محصولات کارخانه‌ای شامل قطعات نیروگاه‌های اتمی، کاغذ روزنامه، واگن مخزن‌دار و سایر تجهیزات در حوزه‌های مختلف است. ضمن اینکه بهتراست بدانید، کالاهای وارداتی سالانه با توجه به نیاز کشور تغییر می‌کنند و در راستای حمایت از تولید‌کنندگان از واردات کالاهایی که با تولید داخلی می‌توان رفع نیاز در آن زمینه را داشت جلوگیری می‌شود.

 

مزایای واردات از روسیه

 

علی‌رغم مشکلات، ورود به بازار روسیه سخت‌تر از ورود به بازار کشورهای اروپایی همچون فرانسه نیست. به دلیل بهبود ارتباطات سیاسی و اقتصادی ایران با روسیه، در حال حاضر یکی از گزینه‌های خوب برای داشتن روابط تجاری به نفع هر دو کشور محسوب می‌شود.

 

معایب واردات از روسیه

 

کشور روسیه دارای روند کند بروکراسی(دلال‌گری) است که در برخی از موارد این قضیه باعث گران‌تر تمام شدن هزینه محصول خریداری شده می‌شود.

 

بررسی چگونگی روش‌های واردات از روسیه؛ مفید و موثر!

 

با وجود مرز آبی مشترک بین کشورهای ایران و روسیه، به دلیل گستردگی روش‌های حمل‌و‌نقل، انتقال کالا در تجارت نیز با روش‌های گسترده‌ای انجام‌پذیر است. هرکدام از این روش‌ها مزایا و معایب خاص خودشان را دارند اما در نهایت این توافق و ترجیح دوطرف است که نتیجه نهایی را مشخص می‌کند.

 

حمل‌و‌نقل جاده‌ای

 

یکی از کم‌دردسرترین روش‌ها برای انتقال کالاهای وارداتی، حمل‌و‌نقل جاده‌ای است. مسیرهای قابل توجه و مهم ارتباطی جاده‌ای بین ایران و روسیه، از طریق جمهوری آذربایجان است که از مسیر جمهوری داغستان در سرزمین روسیه گذر می‌کند. البته به دلایل مهم امنیتی این مسیر برای کامیون‌های ایران بسته است و فقط کامیون‌هایی که تابعیت رانندگان آن‌ها روس یا یکی از کشورهای مشترک المنافع است، می‌توانند این مسیر را انتخاب کنند.

 

حمل‌و‌نقل دریایی

 

روش حمل‌و‌نقل از طریق دریا، در حال حاضر بهترین روش برای انتقال واردات کالا از روسیه ، محسوب می‌شود. کشتی‌های تجاری، طیف بسیار گسترده‌ای از کالاهارا را در میان این دو کشور جا‌به‌جا می‌کنند. در ایران حمل‌و‌نقل دریایی از راه بنادر انزلی و امیرآباد صورت می‌گیرد. در واقع سریع‌ترین راه انتقال کالا از طریق دریا  و بنادر است.

 

حمل‌و‌نقل ریلی

 

ارتباط خطوط ریلی روسیه و ایران در سالیان پیش،  از راه شبکه خط آهن سراسری ایران و در نقطه مرزی جلفا برقرار بود اما حال حاضر، اختلافاتی میان کشورهای ارمنستان و آذربایجان به وجود آمده که باعث مسدود شدن این مسیرها تا مدتی نامشخص شده است.

 

حمل‌و‌نقل هوایی

 

کشور روسیه در زمینه خطوط هوایی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. در حقیقت واردات از روسیه به روش ارتباط هوایی در این کشور بسیار سابقه قابل قبولی دارد. ناوگان‌های هوایی روسیه مطابق با استانداردهای روز خطوط هوایی در سطح دنیا هستند و می‌توانند هر نوع کالایی را به آسانی حمل کنند. بهتراست بدانید بخش عمده واردات کالای روسیه به ایران با استفاده از همین روش صورت می‌گیرد.

در سالیان اخیر کالاهای بسیار زیادی از این کشور وارد ایران می‌شود و مسئولان ایران و روسیه، به گسترش همکاری‌های میان کشورها تمایل زیادی دارند.

شرکت‌های بازرگانی مختلف با سوابق و تجربه‌های درخشان در زمینه واردات کالا از روسیه و دارا بودن دفاتر رسمی در اکثر شهرها، می‌توانند با داشتن فرصت مشاوره‌ای در راستای بازاریابی اصولی به تجار و همچنین بهره‌گیری از متخصصان مسلط به زبان روسی، انواع ریسک‌های تجارت با کشور روسیه را برای آن‌ها روشن کرده و میزان خسارت یا سوددهی پایین را به کم‌ترین حد ممکن برای هر دو طرف برسانند.

 

نئوفارم

سایت نئوفارم با هدف افزایش دانش در زمینه صادرات و واردات کالا در سال 1399 ایجاد شده است . جهت هماهنگی برای تبلیغات شرکت بازرگانی خود به صفحه " تبلیغات در نئوفارم " مراجعه کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا