آموزش صادرات و واردات

واردات و صادرات دارو

7 نکته در تجارت دارو

واردات و صادرات دارو به چه صورت انجام می‌شود؟

 

دارو، کالایی خاص است که صادرات و واردات آن نقش بزرگی در تجارت جهانی بازی می‌کند. صادرات و واردات محصولات دارویی در سال 2020 تقریباً برای هر کشور عضو رشد داشته است، این در حالی است که دارو در مقایسه با تجارت کل که به دلیل تأثیر همه گیری ویروس کرونا، در اکثر کشورهای جهان کاهش یافته است، اتفاقا پیشرفت بسیار زیادی داشته است.

 

وضعیت تجارت دارو در جهان

فروش جهانی داروها و داروهای صادراتی توسط کشورها از سال 2019 به 392.9 میلیارد دلار رسیده است. به طور کلی از سال 2015 که ارزش حمل و نقل داروها  336.8 میلیارد دلار ارزیابی شده بود، ارزش داروهای صادراتی و دارویی به طور متوسط ​​16.6 درصد برای همه کشورهای صادر کننده گسترش یافته است.

از میان قاره‌های جهان، کشورهای اروپایی دارای با ارزشترین داروهای صادراتی و جایگاهی برجسته هستند و تا سال 2019 بیش از 80 درصد داروهای جهانی از این کشورها به فروش رسیده اند. کشور آلمان در این قاره با سهم صادرات بیش از  14 درصد از داروی جهان ، بالاترین جایگاه را در میان تمام کشورهای صادر کننده دارو دارد. پس از قاره اروپا، کشورهای آسیایی با سهم 9.5 درصدی خود جایگاه دوم در صادرات دارو را دارند.

به جز اروپا و کشورهای آسیایی، بالاترین سهم برای آمریکای شمالی است که از بازار فروش جهانی دارو تنها هشت درصد از فروش آن را سهیم شده است. البته درصد بسیاری کمی هم در دیگر قاره‌هایی مانند استرالیا یا کشورهای افریقایی به صادرات دارو اختصاص دارد که نهایتا به 0.2 درصد می‌رسند.

 

شرایط تجارت دارو چیست؟

شما برای اقدام به صادرات و واردات همه داروها مستلزم به داشتن مجوز نیستید؛ مگر این که در گروه داروهای زیر باشد:

  • داروهایی که برای مصرف انسان و حیوان باشد
  • داروهای تزریقی که کشنده باشند یا عوارض خطرناکی داشته باشند
  • داروهای کنترل شده‌ای که اعتیاد آور و خطرناک هستند؛ مثل روان گردان‌ها و داروهای افیونی

 

برای صادرات داروهایی که شرایط خاصی دارند باید مجوز یا پروانه‌ای که به شما این اجازه را بدهد را داشته باشید. مجوز صادرات داروهای کنترل شده، دو ماه یا کمتر از آن است. برای صادرات داروهای انسانی و حیوانی نیاز دارید که مدرکی دال بر فروشنده‌ی عمده بودن دارید یا اینک مجوز بازاریابی دارویی را داشته باشید.

در تجارت دارویی، علاوه بر مدارکی که برای ارائه به مراکز و ادارات کشور خود نیاز دارید، لازم است فرم‌ها و گواهی‌هایی را هم در اختیار کشوری که با آن به مبادله پرداخته اید، بگذارید.

 

نکاتی که برای تجارت دارو باید به آن توجه کنید

یک وارد کننده یا صادر کننده عمده یا یک بازاریابی دارویی ممکن است مشتری‌های مختلفی داشته باشد؛ از تاجران دارو تا داروخانه‌های بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها در  هر گروه می‌توانید مشتری داشته باشید که تا حدی هم به جهت دهی انتخاب داروهایی که برای صادرات و واردات هدف شما باشد اثر متقابل دارد.

توصیه‌هایی که به طور کلی به کسانی که در این حوزه کار می‌کنند می‌شود در قابل موارد زیر است:

  • قدم اول را ساده و با دقت بردارید

به غیر از مدارکی برای شروع فعالیت‌های صادرات و وارداتی به ارائه‌ی آن‌ها در کشور مقصد و مبدا احتیاج دارید باید اقدامات ثبت شرکت، انتخاب عنوان تجاری، انتخاب کشور یا کشورهایی که قصد تجارت با آن را دارید، بستن قرارداد با شرکتهای بین المللی، انتخاب گروه داروها، پیشبینی و طرح ریزی اقداماتی برای ترخیص داروها از مرز و بسیاری موارد دیگر.

یکی از مواردی هم که در این دسته اقدامات جای دارد، پیش بینی و برنامه ریزی برای روش‌های بازاریابی است؛ با وجود مسیرهای شناخته شده‌ای مثل وب سایت و بازاریابی دیجیتال، بازاریابی تلفنی و شبکه‌های مجازی، دیگر جایی برای نگرانی نیست.

کافی است که درگاه‌های سایت و تلفن خود را تنظیم کنید و از اصول بازاریابی مدرن آگاه باشد، آن وقت است که شما می‌توانید با استفاده از امکانات موجود، به علاوه کمی خلاقیت و موقعیت شناسی، یک بازاریابی موفق و با صرف کمترین هزینه، برای کالاهای خود رقم بزنید.

 

  • با انتخاب محصول و مشتری هدف، تمرکز بازاری خود را محدود کنید

هر وقت که نوع تجارت یا صادرات دارویی که قصد شما است و هزینه‌های راه اندازی آن دست شما بیاید، زمان آن رسیده است که تمرکز خود را در بازار کاهش دهید. با دستیابی به موفقیت، می‌توانید در بازاری تمرکز کنید که می توانید بهترین خدمات را داشته باشید.

همانطور که وقت خود را صرف تحقیق در مورد روش‌های سودآوری می‌کنید ، به این موارد فکر کنید:

  1. مشتریانی که می خواهید به آنها خدمت کنید.
  2. مناطقی از جهان را که هدف قرار دهید.
  3. انواع دارویی که ارائه خواهید داد.

مشتری هدف شما شخصی خواهد بود که می خواهد با فروش یا خرید دارو در خارج از کشور یا از منابع بین المللی تجارت جهانی کند.

  • حتی الامکان به سوابق خود محدود شوید

داروهایی را انتخاب کنید که با توجه به سوابق خود بیشتری نزدیکی را با آن دارید؛ برای مثال آیا سابقه علمی یا دانش مکملی از پزشکی و درمان در بخش خاصی دارید؟ آیا سابقا تجربه کار در محیط بیمارستان و کار با مواد کنترل شده را دارید؟ یا اینکه از بخش پزشکی صنعتی بیشتر سر در می‌آورید؟

تجربه داشتن با قسمتی که هدف دارید در آن فعالیت کنید برای شما یک امتیاز مثبت است و اشتیاق به آن مزایای کار با شما را گسترش می دهد. به این صورت که اصطلاحات واژگان خود را درک خواهید کرد و ممکن است از قبل هم مخاطب داشته باشید.

 

  • کشورهای هدف را محدود کنید

به مزیت انتخابی کشورهایی که برای صادرات و واردات انتخاب می‌کنید دقت کنید و آن‌ها را مشخص کنید:

  1. به کدام زبان خارجی صحبت می‌کنید؟
  2. آیا ارتباطی با خارج از کشور دارید؟
  3. تجربه سفر به کدام کشور را داشته اید؟
  4. آیا پیش از این در یک کشور خارجی زندگی کرده‌ اید؟
  5. کدام کشور است که به طور خاص با فرهنگ آن آشنایی دارید و چیزهای زیادی هم از آن می‌دانید؟

پس از این که لیست کشورهایی که برای تجارت انتخاب کرده اید محدود شد، درباره شرایط تجارت در این کشورها تحقیق کنید و با توانایی‌های خود بررسی کنید. شرایطی مثل تعرفه‌ها، ثبت نام یا اسناد دیگر …

 

نئوفارم

سایت نئوفارم با هدف افزایش دانش در زمینه صادرات و واردات کالا در سال 1399 ایجاد شده است . جهت هماهنگی برای تبلیغات شرکت بازرگانی خود به صفحه " تبلیغات در نئوفارم " مراجعه کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا