وضعیت تجارت پسته در ایران چگونه است؟

وضعیت تجارت پسته در ایران چگونه است؟

تجارت پسته از جمله فعالیت‌های اقتصادی است که می‎تواند ارزآوری بسیار خوبی برای کشور داشته باشد. ایران کشوری است که سابقه طولانی در تولید و تجارت پسته دارد. این امر به دلیل اقلیم خاص و ارقام مختلف این خشکبار خوشمزه در ایران است. ارزش این محصول به قدری است که به راحتی می‎تواند جایگزین محصولات نفتی شود. برای موفقیت در این تجارت و پیشی گرفتن از رقیبان، باید زیرساخت‌های آن به خوبی ایجاد شود.

در این صورت به جرات می‎توان گفت، کشورهای مطرح در این زمینه پشت سر ایران قرار خواهند گرفت. خاستگاه اصلی این میوه، آسیا و خاورمیانه است. این محصول در کشورهایی نظیر سوریه و غرب افغانستان نیز دیده می‎شود. جالب است بدانید که پسته واژه ‎ایی فارسی بود که از ایران به سایر کشورهای دیگر منتقل شده است.

 

تجارت پسته در برابر نفت

آیا تجارت پسته می تواند جایگزین فرآورده های نفتی در ایران شود؟

تجارت پسته صرفا، محدود به تولید محصول نیست. کیفیت محصول، حفظ و نگهداری، فرآوری و بسته‎ بندی مناسب از جمله فاکتورهایی هستند که باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین فعالیت اقتصادی در این زمینه به راحتی می‎تواند برای هزاران ایرانی، اشتغال‎زایی نماید. بسیاری از کشورها با خرید پسته خام ایرانی و فرآوری آن، سود بیشتری از تولیدکنندگان ایرانی به جیب می‎زنند. در حالیکه زحمت و هزینه اصلی آن بر دوش تولیدکنندگان داخلی بوده است.

ایران زمین‎ه های مستعدی برای پرورش این میوه خوشمزه را در اختیار دارد. چنانچه به فاکتورهای اساسی در زمینه کشاورزی مانند رقم پسته و شیوه آبیاری توجه شود، به خوبی می‎توان حجم مناسبی از این محصول را با کیفیت بالا برداشت نمود. در این صورت می‌توان گفت آنها جایگزین خوبی برای محصولات نفتی خواهد بود.

کشورهایی نظیر آمریکا در این زمینه سعی کرده‌اند با بهینه سازی سیستم آبیاری، حجم بیشتری از این محصول را تولید کرده و به فروش برسانند. آنها در این زمینه بسیار موفق عمل کرده و در حال حاضر فعالیت خوبی و پرسودی در بازارهای جهانی دارند.

بعد از آمریکا ، ترکیه نیز پسته تولید می کند اما مقدار آن قابل توجه نمی باشد .

 

برای موفقیت در تجارت پسته به این نکات دقت کنید.  

برای اینکه در تجارت پسته موفق شوید، در ابتدا باید بازار هدف و نیاز آنها را به درستی تشخیص دهید. هر یک از کشورها، به نوع خاصی از ارقام پسته توجه داشته و استانداردهای خاصی را برای آن در نظر خواهند گرفت. برای مثال بسیاری از کشورهای اروپایی به میزان سم آفلاتوکسین در این محصول حساس بوده و برای آن سطح معینی در نظر گرفته ‎اند.

پسته خندان اکبری درجه یک در بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج فارس طرفدار دارد. از این محصول، معمولا برای پذیرایی استفاده می‌شود.  پسته احمد آقایی نیز بیشتر در کشورهای شرق آسیا مصرف می‎شود. باید بدانید که در بین ارقام پسته، پسته اکبری از گران‎ترین انواع آن است که در سه کلاس ( درجه‎ بندی) و به بازار عرضه می‎شود.

در مرحله بعدی باید طرح خاص و ویژه‎ایی برای بسته ‎بندی داشته باشید. بسته ‎بندی و درج اطلاعات صحیح بر روی آن به اندازه تولید و کیفیت محصول اهمیت دارد. بسیاری از تولیدکنندگان داخلی به دلیل ضعف در این مورد؛ محصولات خود را به صورت فله و در نتیجه با قیمت کمتر به بازار ارائه می‎دهند.

حتما بخوانید : صادرات پسته

 

آینده تولید و تجارت پسته ایران چگونه است؟

پسته از جمله خشکباری است که تجارت آن در جهان رو به رشد است. با پتانسیل خوبی که در کشور وجود دارد، به راحتی می‎توان در این بازارها فعالیت داشت و در کنار سودآوری، اشتغال زایی بسیار خوبی در کشور فراهم آورد. این امر نیاز به برنامه‎ ریزی دقیق و مهیا کردن زیرساخت‌ها است. در غیر این صورت، سهم ایران از بازارهای جهانی به اندازه تولید پسته، نخواهد بود. این در حالی است، کشورهای رقیب با حجم تولید کمتر، سود بیشتری را کسب کرده‎اند.

در حال حاضر باید گفت آمریکا در تجارت پسته، فعالیت بسیار خوبی داشته و توانسته است، نظر بازارهای جهانی را به خود جلب کند.علت موفقیت این کشور، توجه به نیاز بازارهای جهانی، حمایت از کشاورزان، یکپارچه بودن زمینهای زیر کشت، مجهز بودن به سیستم‌های مکانیزه، توجه به بسته‌بندی و تولید سایر فرآورده‌های این محصول است.

تجارت پسته و قوانین مالیاتی

تجارت پسته و قوانین مالیاتی

گرچه نمی‎توان انکار کرد آمریکا رقیب سرسختی برای ایران در زمینه تجارت پسته است. اما اگر ملاحظات داخلی به درستی انجام شود، فعالان این عرصه می‌توانند در بازارهای جهانی فعالیت خوبی داشته باشند. یکی از مشکلاتی که تاجران ایرانی با آن مواجه هستند، اخذ مالیات بر ارزش افزوده است که از کالاهای صادراتی اخذ می‎شود. گرچه گفته می‎شود این هزینه به آنها بازگردانده می‎شود، اما عملا هیچ اتفاقی برای تاجران نخواهد افتاد.

از سویی دیگر بی‎ ثباتی نرخ ارز، فعالان اقتصادی را با مشکلات بسیاری زیادی مواجه کرده است. این امر سبب می‎شود تا نرخ ارز در زمان صادرات محصول و دریافت آن، ارزش متفاوتی داشته باشد.

عدم پرداخت جوایز صادراتی، از دیگر دلایلی است که تجارت پسته و صادرات آن را با مشکل مواجه کرده است.

این قوانین مالیاتی با تمام قدرت سعی می‎کنند، تاجران ایرانی در بازارهای جهانی، توانی برای رقابت نداشته باشند. بنابراین نمی‎توان گفت آمریکا و حساب  و کتاب دقیق آنها، اولین و مهمترین علتی است که سبب شده، تجارت پسته ایران از قافله عقب بماند. البته تحریم ها و مشکلاتی که در نقل و انتقال پول وجود دارد، مزید بر علت شده است.

تجارت پسته  در ایران با چه مشکلاتی مواجه است؟

ضعیف شدن تجارت پسته ایران از جنبه ‎های مختلف می‎تواند مورد بررسی قرار گیرد. در نگاه اول شاید بتوان گفت یکپارچه نبودن زمین‎ های زیر کشت، باعث می‎شود تا حجم مناسبی از محصول برداشت نشود.

در مرحله بعدی عدم  استفاده از سیستم مکانیزه از داشت و برداشت تا حفظ  و نگهداری سبب می‌شود تا حجم زیادی از محصول تا رسیدن به دست مصرف‌کننده اصلی هدر برود و یا استانداردهای لازم را برای صادرات کسب نکند. مشکلات داخلی که در سیستم صادرات، مالیاتی و اقتصادی کشور وجود دارد، باعث شده است تا فعالان این عرصه، توانی برای رقابت نداشته باشند.

عدم توجه به مسائلی مانند بسته ‎بندی و فرآوری این محصول، سبب شده است تا این خشکبار ایرانی، عموما به صورت فله به دیگر کشورها صادر شود. در طی عملیات فرآوری، با استفاده از سیستم‎ های مکانیزه، مراحل  پوست‎گیری، تمیز کردن، خشک کردن و درجه‌بندی محصول انجام خواهد شد. به این ترتیب محصولات از آلودگی‌های کمتری برخوردار خواهند بود.

 

آمار تجارت پسته ایران با کشورهای دنیا در سال 1399

در سال 1399 بالغ بر 20/000/000 کیلوگرم پسته ایرانی به ارزش دلاری 1/371/000/000 $ صادر شده است .

چهار کد تعرفه زیر برای پسته در گمرک ثبت شده است :

  • 8025100
  • 8025210
  • 8025220
  • 8025290

کشور چین بیشترین تجارت پسته را با ایران در سال 1399 به ارزش 517/972/230 دلار داشته است . بعد از چین امارات متحده عربی ، آلمان ، پاکستان بیشترین واردات پسته ایرانی را داشته اند .

 

مطالب مرتبط

فهرست